Onsdag legger byrådet i Oslo frem budsjettet for 2019, med en rekke tiltak for å fremme overgangen til elektriske biler også innen varetransport.

– Salget av elektriske personbiler når stadig nye høyder i Oslo. Nå skjer det grønne skiftet for varebilene også. Vi ser at antallet elvarebiler i Oslo nå vokser raskt. Denne utviklingen er bra for alle. Nullutslipps-varebiler reduserer luftforurensning, støy og klimautslipp i byen, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg.

Her er tiltakene

Blant de grønne gulrøttene i klimabudsjettet er egne laste- og losselommer for elektriske varebiler, 100 nye, egne ladestasjoner og nye arealer innenfor «Bilfritt byliv»-området skal øremerkes varelevering for nullutslippskjøretøy. I tillegg skal kommunen vektlegge nullutslipp i egne anskaffelser. Kommunen skal også bidra til at et blir etablert minst to samlastsentraler for å gjøre varetransporten enklere og mer effektiv for næringslivet.

Det skal bli lettere for næringslivet å velge elektriske varebiler, og gjennom kommunens Klima- og energifond kan håndverkere og taxisjåfører få 10.000 kroner til å installere et ladepunkt hjemme, og bedrifter kan få inntil 15.000 kroner i støtte per ladepunkt til å etablere ti nye ladepunkter på arbeidsplassen.

– Summen av disse tiltakene bør gjøre valg av elvarebil enkelt for næringslivet i Oslo, sier Berg.

Uklare leveringstider

Men det er kanskje ikke så enkelt som byråden skal ha det til. Som for personbilene, er leveringssituasjonen også for varebiler svært vanskelig. Til tross for at den elektriske andelen øker, er antall modeller begrenset.

Hittil i år er det registrert 1175 elektriske varebiler fordelt på seks forskjellige modeller. Den mest solgte er Renault Kangoo Z.E.

– Her har vi levert i underkant av 500 biler hittil i år og vi har en del som er solgt for levering i løpet av året. Neste års volum og produksjonsplasser er derimot ikke bekreftet enda så jeg kan ikke gi den noen eksakt leveringstid på denne modellen. Vi regner uansett å ha en «normal» produksjon fra januar 2019, skriver markedsdirektør Roger Andersen hos importøren RBI Norge i en melding til DN.

– Betyr det at man får bil tidlig neste år hvis man bestiller nå?

– Det er det som er noe usikkert pr dags dato. Og vi ønsker ikke at forhandlerne lover noe som ikke er overveiende sannsynlig/ bekreftet, men vi jobber selvsagt for at det skal bli så kort leveringstid som mulig, skriver Andersen.

– Er det produksjonen som er liten, dere som ikke prioriteres, eller noen andre som har begynt å etterspørre disse bilene? Eller kanskje en kombo?

–Vi får nok ikke all informasjon vi heller, men det er klart at utviklingen/ prognosene for salg i Europa er en medvirkende årsak i forhold til produksjonskapasiteten som bestemmes/ fordeles. Og som vi vet, vi i Norge er i en spesiell elektrisk situasjon der etterspørselen er større enn i de aller fleste andre land, skriver Andersen, som hevder at omkring ti prosent av de elektriske varebilene fra Renault er solgt i Norge i år.

Kø på nykommer

Nummer to blant elvarebilene er Nissan NV200, som kom oppdatert med ny batteripakke tidligere i år. Så langt i september er det registrert nesten 100 slike biler.

– Oslo kommune skal satse mer for å få folk over på dette, er dere klare til å levere?

– Nissan er kort og godt i vinden om dagen. E-NV200 er også ettertraktet, ikke minst hos næringslivet, som i økende grad etterspør nullutslippsbiler. Bestiller du e-NV200 i dag, så kan du få bilen i august. Men vi jobber med å kunne forbedre denne leveringstiden, skriver informasjonssjef i Nissan Knut Arne Marcussen.

– August? Om ett år?

– Ja, nå er vi straks i oktober da, så det blir godt under ett år. Men ja, vi sier det nå for å være på den sikre siden. Likevel jobber vi som nevnt for å forbedre denne leveringstiden, hevder Marcussen.

For de to elektriske varebilene fra Citroën og Peugeot er situasjonen en annen.

– Vi har 200 Partner og 100 Berlingo elektriske varebiler stående klare i Drammen eller i nærheten for umiddelbar levering, sier informasjonssjef i Bertel O. Steen, Stian Gihle til DN.

Ti prosent av utslippene

Ifølge byrådet sto varebilene i Oslo i 2016 for 112.000 tonn av utslippene, eller omtrent ti prosent av byens totale klimagassutslipp. Med tiltakene i 2019-budsjettet håper byrådet at elektrisk skal bli det selvfølgelige valget i Oslo.

Mer klimavennlig varetransport skal hjelpe til med å redusere klimagassutslippene med totalt 17.500 tonn CO2 innen 2020, men det er ikke estimert noe tall for denne ene posten alene.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Duell: Ute på veien er det ingen tvil om hvilken villbass som hersker
Alfa Romeo Giulia QV vs Mercedes-AMG C43 til samme pris.
02:47
Publisert: