Produksjonsproblemer med den nye elbilen Model 3 S har ridd Tesla som en mare i lang tid.

Men nå får Tesla hjelp med å løse problemene med det Tesla-sjefen Elon Musk i fjor høst karakteriserte som et produksjonshelvete.

Japanske Panasonic, som lager batteriene til Model 3, har tilbudt seg å bygge tre nye produksjonslinjer tidligere enn planlagt ved Teslas såkalte «Gigafactory» i Nevada, skriver Bloomberg News.

Det ble ikke spesifisert noen eksakt dato for når det nye anlegget vil være i produksjon, utover at det vil skje før nyttår.

-Flaskehalsen for produksjon av Model 3 har vært våre batterier. De ønsker bare at vi skal lage så mange som mulig, sa leder av Panasonics bilindustri, Yoshi Iti, i et intervju i Tokyo, ifølge Bloomberg.

Aksjen steg

Det vurderes som viktig for Tesla at Model 3 blir en suksess for at selskapet skal beholde ledelsen innen elbilområdet foran konkurrenter som Audi, BMW og Mercedes som er i ferd med å lansere en rekke elbilmodeller i premium-segmentet som nå domineres av Model S og Model X. Med den mindre Model 3 vil Tesla i større grad bevege seg over mot massemarkedet.

I et blogginnlegg 7. september skrev Musk at Tesla i år skal bygge og levere mer enn dobbelt så mange biler som i fjor. Han har også relansert målet om en eller annen gang i 2019 å nå en total produksjon på 10.000 biler i løpet av én uke.

Tesla-aksjen steg 2,85 prosent på Nasdaq-børsen onsdag til 309,58 dollar. Årets høyeste kurs er cirka 380 dollar, mens laveste er i overkant av 250 dollar i begynnelsen av april.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Duell: Ute på veien er det ingen tvil om hvilken villbass som hersker
Alfa Romeo Giulia QV vs Mercedes-AMG C43 til samme pris.
02:47
Publisert: