Den norske elbilboomen har åpnet opp for en annen virksomhet. Nemlig infrastruktur for lading. Det finske energiselskapet Fortum er Norges største operatør av ladestasjoner for elbil, med over 1200 ladestasjoner langs norske veier. Selskapet skal bruke erfaringene fra det tidlig utviklede norske elbilmarkedet, når de skal utvide satsingen til andre land.

– Norge er vårt overlegent viktigste marked. Vi har høye ambisjoner om å utvikle noe i Norge som vi skal eksportere til andre land, sier Fortums toppsjef Pekka Lundmark til DN.

– Er lading blitt forretning nå?

– Vi tjener ikke så mye på dette, men starter å forstå hvordan det kan bli lønnsomt. Vi tar tap i starten i håp om en lysere fremtid. Vi tror ikke løsningen er offentlige tjenester, det er behov for private aktører. Vi har tålmodighet, men skimter lønnsomhet i horisonten, sier Lundmark, som ikke vil ut med hvor mange penger engasjementet i Norge har kostet.

Venter ketchupeffekt

– Med 1200 ladere og utvikling av dette har det vært en stor satsing. Andre markeder er kanskje tre til fem år bak Norge, det kommer til å gå langsomt i noen år til, men så kommer det en ketchupeffekt. Når India og Kina setter i gang kommer det plutselig milliontalls biler på markedet. I Tyskland kan de nå forby dieselbiler og i Frankrike viser Macron en veldig avansert tankegang. Da blir det verdifullt det vi har lært i Norge, sier Lundmark.

Et av markedene Lundmark allerede er inne på, er det indiske. Indiske myndigheter har kunngjort at man vil forby salg av biler med forbrenningsmotor i 2030. Med en milliard innbyggere er det markedet enormt.

Tar med lærdom til India

– Vi ser at det indiske markedet har enormt potensial. De vil trenge all mulig hjelp til infrastruktur, og det vi gjør i Norge nå, vil vi bruke i India, sier Fortum-sjefen.

– Hva har dere lært her?

– Det vi har lært er at det viktigste er kundetjeneste. Hvordan vi gjør kundene fornøyd. Det er noe helt annet enn kraftselskapene tidligere har gjort. Er man ikke bra på kundetjenester så har man ingen fremtid. Konkurransen vil avgjøres på software, sier Lundmark.

Fortums neste store satsing i Norge blir hjemmelading. Selskapet har allerede 800.000 norske strømkunder, og ønsker å knytte seg enda tettere opp mot forbrukerne. Lundmark er ikke så opptatt av de fysiske laderne, selv om de leverer slike.

– Det viktigste er hvordan man betjener kunden. Hvilken software og hvilke apper man tilbyr kunden. Det er viktig at det er enkle løsninger. Kundene skal ikke trenge å bry seg om noe. Det skal være lett å finne ladere, de skal få en faktura, ha en app som viser hvor man lader, hvor mye man har brukt og så videre. Norge er et ideelt marked å teste dette på, sier Lundmark.

Mer krevende elbiler

Etter hvert som det kommer flere og mer avanserte elbiler med store batterier, er også behovet for enda hurtigere lading blitt større. Fortum åpner snart den første såkalte lynladestasjon som kan lade med en hastighet på 350 kilowatt. Det er syv ganger raskere enn de raskeste laderne selskapet har fra før. Bilprodusentene har også inngått et samarbeid om et nytt lynladenettverk i Europa som etter hvert skal by på 400 ladestasjoner med tilsvarende fart gjennom selskapet Ionity.

Til sommeren kommer Jaguar I-Pace og senere på året skal Audi komme med sin første elbil E-tron. Neste år kommer blant andre Mercedes og BMW også med flere elbiler.(Vilkår)

Norske kunder har god grunn til å se frem til denne
DN har kjørt nye Nissan Leaf, som flere tusen nordmenn går og venter på.
01:20 Min
Publisert: