Med en startpris på 250.000 kroner, ser Peugeots helelektriske e-208 ut til å bli en gunstig priset bil i forhold til konkurrentene.

– Vi er svært glade for å slippe denne attraktive prisen på helt nye e-208. Fabrikken har funnet en perfekt middelvei mellom motor, rekkevidde på 34 mil og pris. Bilen er dessuten pakket med morgendagens teknologi, ser helt fantastisk ut og kommer til å passe norske kunder svært godt. Dette er en modell vi kommer til å se mye av på veien i tiden som kommer, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

E-208 vil konkurrere mot andre elbiler som Renault Zoe, som har eksistert på det norske markedet i noen år. Listeprisen for Zoe er omtrent som konkurrenten fra Peugeot, men Renault har lenge kjørt ganske massive priskampanjer på bilen. Det har ført til at den er den niende mest solgte elbilen i Norge i år med nesten 1450 registreringer.

E-208 har et batteri på 50 kWh og en rekkevidde som oppgis til 340 kilometer målt etter WLTP-metoden. Til forskjell fra Zoe kan bilen hurtiglades på inntil 100 kW, det betyr i praksis opp til 80 prosent batteri på en halvtime.

Bilen skal etter planen komme på det norske markedet i starten av neste år. Den får også nære slektninger i Opel E-Corsa og DS 3 Crossback E-Tense. Ifølge pr-sjef Stian Gihle i Peugeot, skal omkring 1000 nordmenn ha reservert bilen.

–Det kommer bra med biler, men nøyaktig volum er ikke spikret. Vi regner med å få nok, sier Gihle til DN.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Her kollisjonstestes Tesla Model 3
Euro NCAP kollisjonstestet nylig Tesla Model 3. Se hvordan bilen klarte seg i testen.
00:36
Publisert: