Peugeot har ikke vært blant de ti mestselgende bilmerkene i Norge siden 2014. Spesielt mangel på elektrifiserte drivlinjer har vært utpekt til årsaken til det. Nå kommer derimot flere ladbare hybridmodeller som kan gjøre noe med merkets registreringstall.
Det er modellene 3008 og 508 som kommer som hybridmodeller. Modellene vil få navnene Hybrid eller Hybrid4, alt ettersom modellen har firehjulsdrift eller ikke.
I alt fire modeller er på vei, 508 som sedan eller stasjonsvogn, samt to versjoner av suven 3008. Alle modellene er basert på 1,6-liters bensinmotorer med turbo og en automatgirkasse med åtte gir.
Suven 3008 Hybrid4 er den eneste som får firehjulsdrift, ved hjelp av en elektrisk motor med 110 hestekrefter på bakakselen. Energikilden til de elektriske motorene er et 300 volt Litium–ion batteri som er plassert under baksetet. På den firehjulsdrevne modellen yter batteriet 13,2 kWh, som skal gi en elektrisk rekkevidde på fem mil målt etter WLTP-standarden. Bilen får en bensinmotor på 200 hester, i tillegg til en elektrisk motor både foran og bak, hver på 110 hestekrefter. Til sammen blir ytelsen 300 hestekrefter, og skal gjøre null til 100 km/t på 6,5 sekunder. Utslippet av CO2 er beregnet til 49 gram per kilometer, også det etter ny målemetode.
På de andre hybridmodellene har batteriet en kapasitet på 11,8 kWh, som gir en rekkevidde på over fire mil for 508-modellene. Her er en elektrisk motor på 110 hestekrefter kombinert med en bensinmotor på 180 hestekrefter, totaleffekten er dermed 225 hestekrefter. Også disse modellene får et CO2-utslipp på 49 gram per kilometer. Det tyder på lave avgifter i Norge, selv om Peugeot ennå ikke går ut med priser for bilene.
Bagasjeplassen i bilen er den samme som i de konvensjonelt motoriserte modellene, hvilket betyr 487 liter for 508 sedan og 530 liter for stasjonsvognen.
Bilene lanseres i Norge om ett års tid, i september/oktober 2019. Neste år er det også ventet at Peugeot kommer med en helelektrisk versjon av sin småbil 208.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.