Elbilmerket Polestar vil sette konseptbilen Precept i produksjon. Det bekrefter toppsjef Thomas Ingenlath overfor DN på telefon fra Kina, der bilen nå skal vises for publikum. Bilen, som opprinnelig skulle få sin debut under den avlyste Genève-utstillingen i mars, er en elektrisk luksus-sedan som skal blande seg inn i et ganske eksklusivt segment. Ingenlath har klare tanker om hvilke biler den vil konkurrere med:

– Delvis Tesla Model S, men om du virkelig søker etter en bil på den størrelsen og sportslighet, så kommer definitivt Porsche Panamera inn i tankene, selv om den ikke er elektrisk ennå. Jeg er ganske sikker på at Porsche vil ha en elektrisk bil i den kategorien også. Det vil nok være konkurrentene, sier Ingenlath.

Vil ikke bli raskest

Nylig kunngjorde Tesla at Model S blir «verdens raskeste produksjonsbil noensinne», når de lanserer en Plaid-variant av den. Der vil ikke Polestar ta opp konkurransen.

– La dem bygge den raskeste bilen noensinne. Vår Precept, med den motoren vi utvikler til den, blir mer enn nok. Elbiler er så kraftfulle og jeg tror ikke tiendedelene er relevante for kundene våre. Jeg synes det er mye mer interessant hvordan bilen er konstruert, hva slags teknologi som ligger til grunn og hvor effektiv den er. Og selvsagt hvordan den kjører. Som du kanskje har opplevd med Polestar 1 og 2, så har vi høye ambisjoner om at bilen ikke bare er rask rett frem, men også opplevelsen når du jager den rundt svinger på landeveiene. Vi legger vekt på det, sier Ingenlath.

Etter responsen fra publikum, har Polestar nå besluttet å sette denne bilen i produksjon.
Etter responsen fra publikum, har Polestar nå besluttet å sette denne bilen i produksjon. (Foto: Polestar)

Ingen ytelser, batteristørrelse eller akselerasjon er avslørt om den nye bilen. Den skiller seg derimot ut med den manglende bakruten, som erstattes av et kamera som viser alt som skjer bak bilen.

Les også D2s intervju med sjefdesigner Maximillian Missoni: Han har designet Polestars nye elbil d2+

Uvanlige materialer

Innvendig er den laget av ulike bærekraftige materialer som resirkulerte plastflasker, gjenvunnet fiskenett og resirkulert korkvinyl.

– Hva er det viktigste dere tar med fra konseptbilen?

– Vel, definitivt ideen om å ta bærekraftig tankegang inn i interiørmaterialene. Vi vil virkelig ta det vi har vist med konseptbilen inn i produksjon. Det er ikke lett, for vi stiller høye krav til bilen. Det er lettere å gjøre det med en sportssko eller et moteprodukt fra Prada enn å gjøre det i en bil. Men vi har ennå tid før vi går i produksjon, så vi får se hva vi får til, sier Ingenlath.

Det er ennå ikke sagt når produksjonen av modellen starter, ei heller hva den skal hete. Før denne er den elektriske suven Polestar 3 planlagt å komme på markedet i 2022. Om denne fjerde modellen får navnet Polestar 4, vil neppe gi den høyeste oddsen.

Polestar 2-problemer

Polestar 2 har siden utleveringene startet for alvor i august, hatt stor suksess i Norge med over 1100 utleverte biler. Etterhvert som flere har fått bilene sine, har det også kommet noen barnesykdommer til syne. Blant annet har flere opplevd å måtte hentes med bergingsbil fordi det er problemer med lading av 12-volts batteriet. Dette er noe Ingenlath bekrefter, og forsikrer at selskapet jobber med.

– Vi feilsøker så raskt og bra som vi kan, og vi prøver definitivt å hjelpe disse kundene så raskt vi kan. Det ville vært naivt å tro at det ikke kom noen problemer, med en helt ny bil med mye ny teknologi. Vi har daglige runder der vi jobber med å løse disse problemene som folk opplever, sier Ingenlath og poengterer at Polestar er på vei til å finne en løsning.

Den nye modellen skal produseres på en ny fabrikk som skal bygges i Kina. Målet er at anlegget skal være karbonnøytralt og et av de mest intelligente produksjonsfasilitetene i verden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.