Forrige uke hadde den sin publikumspremiere i Genève, nå er Polestar 1 klar for forhåndsbestilling. Bilen er første modell ut fra merket som er skilt ut fra Volvo for å bygge elektriske høyprestasjonsbiler. Hittil har selskapet stått for de råeste Volvo-modellene, samt styling til Volvo-modeller, slik AMG har gjort for Mercedes. Planen nå er at selskapet skal produsere sine egne modeller.

Norge var annonsert som ett av seks land hvor bilen kunne forhåndsbestilles, nå er dette utvidet til 18 land, Kina, USA, Sverige, Tyskland, Nederland, Danmark, Finland, Storbritannia, Spania, Frankrike, Portugal, Polen, Italia, Østerrike, Sveits, Belgia og Canada.

Polestar 1 er en todørs veldig linjelekker bil som drar assosiasjonene tilbake til ikoniske modeller som Volvo P1800. Selv om den heter Polestar, har den definitivt velkjente Volvo-trekk som frontlyktene, grillen, samt det meste av interiøret. Den er en typisk GT-coupe med et 2+2-sete-opplegg. Motormessig kommer den som ladbar hybrid med hele 600 hestekrefter, 1000 newtonmeter dreiemoment og en elektrisk rekkevidde på hele 15 mil. En toliters bensinmotor jobber sammen med tre elektriske motorer om å levere all kraften.

– Med over 7.000 mennesker som har uttrykt interesse i å eie Polestar 1 siden offentliggjøringen, er vi svært oppmuntret av lidenskapen som er vist for vårt produkt. Vi tar nå de neste skrittene for å levere denne fantastiske bilen til våre første kunder, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.

Produksjonen er avgrenset til 500 biler i året på fabrikken i Shanghai, så man kan regne med kamp om bilen.

– Etter at vi avduket bilen og lanserte merket i Shanghai i fjor, mottok Polestar 1 umiddelbar interesse fra potensielle kunder over hele verden. Vi er veldig spente på å se hvordan denne responsen gir seg utslag i forhåndsbestillinger, sier Ingenlath.

Ved forhåndsbestilling må man betale et depositum på 2.500 euro, som tilsvarer omkring 24.000 kroner som skal fungere som en plass i køen for en Polestar 1.

– Når kan jeg få bilen og hva koster den?

– De produseres i 2019, men endelig dato er ikke satt enda. Polestar har gått ut med 150.000 euro, men abonnementsmodellen vil være mulig å benytte her, skriver markeds- og kommunikasjonsdirektør i Volvo Car Norway, Runa Vigdal-Hanssen i en epost til DN.

Det betyr etter dagens kurs om lag 1,43 millioner kroner. Volvos abonnementsordning Care, innebærer at du abonnerer på bilen og tjenester rundt bilhold for et gitt månedlig beløp.

Etter Polestar 1 kommer naturligvis Polestar 2 og Polestar 3. Disse skal produseres i høyere volum, og er helelektriske og førerfokuserte biler.(Vilkår)

Denne skal hente V70-kundene tilbake til Volvo
Volvo V60 er neste modell i Volvos fornyelse. Bilen kommer som avgiftsvennlig ladbar hybrid.
00:46 Min
Publisert: