Selv om folk flest går i sommermodus og lite skjer i samfunnet, betyr ikke det at det er ren agurktid i bilbransjen. Også i sommermånedene kommer det biler som evner å engasjere.

Vi har sett på hva bilprodusentene har på agendaen og plukket ut de fem feteste bilnyhetene i sommer:

1. Mercedes-AMG GT Roadster. 

Mercedes-AMG GT C Roadster.
Mercedes-AMG GT C Roadster. (Foto: Marte Christensen)

Med en startpris på 1,6 millioner kroner er ikke Roadster-modellen av AMG GT noe som blir allemannseie. Like fullt selger Mercedes mer og mer av slike biler, også i Norge. Den vanvittige V8-motoren har et litt annet effektuttak enn for coupé-modellen. 476 hestekrefter yter minstemann, mens GT C har 557 hestekrefter. Da bikker prisen også to millioner kroner. 

AMG GT er kjent for en sinna og brautende personlighet, noe vi allerede har erfart i coupé-modellen, og som vi virkelig ser frem til å stifte bekjentskap med senere i juni da vi skal sette oss ned bak rattet i en AMG GT C Roadster. Med Mercedes' lange tradisjoner for å lage heftige kabrioleter, skal det mye til at det går galt. 

– AMG er en hyggelig bokstavkombinasjon for både Daimler globalt og ikke minst i Norge, da vi nærmer oss rekordåret 2016, allerede før vi tar sommerferie. Mye er naturlig nok drevet av AMG 43-serien, men de mer ekstreme variantene i AMG GT-familien selger også svært godt. Av de 20 GT-modellene vi har solgt på 2017-produksjon er brorparten faktisk AMG GT C Roadster og AMG GT R. Det har skapt noe så vanvittig som en utsolgtsituasjon for disse modellene og salgsavdelingen jobber aktivt med å lande 10 ekstra produksjonsplasser for å møte etterspørselen, skriver pr- og informasjonssjef i Mercedes-Benz Norge, Audun Hermansen i en epost til DN.

Les fra DNs test av Mercedes-AMG GT S: Store ulv

2. Audi RS 5 Coupé. 

Audi RS 5 coupé.
Audi RS 5 coupé. (Foto: Newspress)

Allerede i juni kommer toppmodellen av andre generasjon A5 fra Audi. Jeg minnes ennå en ekstatisk kjøretur på bilens hjemmebane i Tyskland for syv år siden. Det deilige drønnet av en 450 hestekrefter sterk V8-motor kombinert med bilens lekre linjer i en fantastisk blåfarge på veier uten fartsgrense satte varige spor.

Nå har bilen riktignok kvittet seg med to sylindere. Men V6-eren yter fremdeles 450 hestekrefter, og selv om det ikke er en åtter, er bilprodusentene flinke til å få til lyd også på de mindre motorene nå til dags. At norske myndigheter ikke lenger avgiftsbelegger hestekrefter, men heller utslipp som på denne modellen er akkurat under 200 gram per kilometer, gjør at prisen blir langt hyggeligere enn den noen gang har vært.

– Det er nå åpnet for bestilling av RS 5 Coupé, og de første bilene ankommer landet tidlig til høsten. Dette er en modell vi har opplevd stor interesse rundt, og takket være mer effektiv motor og lettere vekt enn forgjengeren er bilen innen rekkevidde for enda flere i vårt marked. Prisen for RS 5 starter på rett over en million, om lag 400.000 kroner mindre enn forgjengeren da den ble lansert, sier informasjonssjef for Audi, Øyvind Rognlien Skovli til DN.

Les test av første generasjon RS 5: Audis peneste kruttønne

3. Lexus LC 500h.

Lexus LC 500.
Lexus LC 500. (Foto: Newspress)

 Et bilmerke som lenge har gått sin egen vei er Lexus. Kundene er de mest fornøyde av alle, og modellene regner som svært pålitelige. I sommer kommer den lekre nye coupé-modellen LC på markedet. Den blir en luksuriøs storebror til den mindre RC-modellen som kom for noen år siden. I USA selges denne bilen med en V8-motor, mens den til Norge kommer som hybridmodell. Det betyr i dette tilfelle en V6-bensinmotor som sammen med en elektrisk motor gir en effekt på 354 hestekrefter. Det skal bringe bilen opp til 100 km/t på under fem sekunder. 

Lexus har utviklet en ny girkasse som skal ta vekk noe av det mange irriterer seg med når det gjelder hybridene fra merket. «Systemets enorme dreiemoment sørger for at dette er den første Lexus-hybriden som får drivhjulene til å spinne» heter det på Lexus' nettsider. 

Krefter og design kombinert med pålitelighet har aldri vært noen uting.

Les test av V8-modellen RC F: Den siste dinosaur

4. Porsche Panamera Turbo S E-hybrid.

Porsche Panamera E-hybrid.
Porsche Panamera E-hybrid. (Foto: Newspress)

I vår kom den nye generasjonen Panamera fra Porsche på markedet. Fremdeles er den en glimrende langdistansekrysser. Nå har den i tillegg et utseende som er mer tilgivende enn forrige modell. I disse miljøtider er det da også hyggelig at den kommer som ladbar hybrid modell. Mulig at Porsche har tenkt mer effekt enn miljøegenskaper her, men det får så være. 680 hestekrefter sørger for null til 100 km/t på 3,4 sekunder kombinert med et oppgitt utslipp på 66 gram per kilometer. Det gjør at du ikke bare får 130 hestekrefter ekstra fra en Panamera Turbo S, men du sparer også i underkant av 100.000 kroner i samme slengen.

Skulle du ikke ha to millioner, men kun en drøy million, har Porsche også en Panamera 4 E-hybrid med «kun» 462 hestekrefter som også kommer til sommeren. Vi spår en ny bestselger hos Porsche. 

5. Range Rover Velar.

Range Rover Velar.
Range Rover Velar. (Foto: Embret Sæter)

En såkalt SVR-versjon av Range Rovers nykomling skal akkurat ha vært observert på Nürburgring. Det betyr heftige ytelser i en av de konvensjonelle suvene som kommer før det store innrykket av elektriske suver kommer mot neste år. 

Velar skal fylle tomrommet mellom Range Rover Evoque og Sport, noe den ser fint ut til å klare. Med motorer fra 180 til 380 hestekrefter (før SVR-modellen kommer), skal det være mulig å finne sin favoritt når bilen kommer på sensommeren.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Mercedes AMG: En lyd du sent vil glemme
Dns biltester har fått en ny favoritt fra Mercedes
02:09
Publisert: