For norske kunder som skal handle bil er nok diverse elbiler det mest interessante som vises på bilutstillingen i Los Angeles. For de mest bilinteresserte er det definitivt en ny generasjon av Porsche 911 som er det viktigste.

Dagens 911, med internkoden 991 er på ingen måte noen dårlig bil, men den åttende generasjonen, kalt 992, skal tross små utvendige endringer, gå utenpå forgjengeren i de fleste henseender.

Motoren sitter selvsagt fremdeles bak, men den turbomatede treliteren i S-versjonen som kommer først, er nå trimmet opp 30 hestekrefter til å yte 450. Det sørger for at akselerasjonstiden fra null til 100 går ned fire tideler til 3,7 sekunder. Ytterligere to tideler kan fjernes ved å krysse av for Sport Chrono-pakken. Den firehjulsdrevne versjoner Carrera 4S er ett tidel raskere enn bilen med drift kun på bakhjulene. Toppfarten er nå på 308 km/t.

Prisen øker

911 Carrera S og 911 Carrera 4S er allerede mulig å bestille i Norge, med en startpris på 1.615.900 kroner for bilen uten firehjulsdrift, og et påslag på nesten 100.000 kroner om du vil ha bilen med drift på alle fire.

Dagens versjon av Carrera S har 420 hestekrefter og en startpris på 1.456.000 kroner, og således øker prisen med omkring 160.000 kroner. Noe av det kommer som et resultat av at det målte CO2-utslippet har gått opp. Dagens modell slipper ut 174 gram i S-modellen med PDK-girkassen og gamle måletall. Den nye generasjonen øker utslippet til 205 gram per kilometer med den nye målemetoden. For den gjengse 911-kunde er neppe utslipp det som betyr mest, men med den norske avgiftsmodellen betyr dette en økning i CO2-avgiften på omkring på nesten 92.000 kroner, mens de 55 ekstra kiloene sørger for 10.000 kroner på toppen av det.

Nye rekorder

Den norske Porsche-sjefen har liten tro på at det vil være til hinder for salget.

– Det kommer ikke til å sette noen stopper for salget, interessen er stor. Tilbakemeldingene så langt har vært veldig positive, og hvis vi klarer å fremskaffe biler – og det skal vi klare – så blir det ny rekord igjen i 2019, skriver Morten Scheel i en epost til DN.

I 2018 har nemlig den utgående generasjonen satt ny rekord for Porsche i Norge. Hittil er 98 nye 911 registrert i Norge i år. Tallene ser ut til å øke år for år. I 2017 ble det registrert 74 911, opp fra 70 eksemplarer året før.

Bilen skal ha vokst i de fleste retninger, blant annet har den blitt tre centimeter lenger enn forgjengeren. Men også under skallet har ting skjedd. Mer bruk av aluminium skal ha gitt bedre vektfordeling, og det nye chassiset gjør at firehjulsstyring for første gang blir tilgjengelig også på de billigere Carerra og Carrera S-modellene.

Innvendig er også endringene store. Bilen blir langt mer digital og får flere assistent-systemer.

Senere kommer det både svakere og sterkere versjoner, i GTS og Turbo-modellene. Det spekuleres også i at Porsche skal komme med en hybridvariant av 911, men denne kommer neppe før oppdateringen i 2022.

Se DNs test av den minimalistiske Porsche 911 T:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Gult er kult
Porsche 911 Carrera T er en fest på fire hjul, men med en heftig pris har den fjernet seg fra utgangspunktet.
02:10 Min
Publisert: