Onsdag avduker Porsche sin første elbil, Taycan, etter å ha lekket en haug med smånyheter i det siste.

Bilen som nettopp satte ny rekord rundt Nürburgring for firedørs elektriske biler, har ennå ikke blitt prissatt. Porsche selv har uttalt at den skal legge seg mellom suven Cayenne og storbilen Panamera i pris. I Norge koster Cayenne fra 650.000 kroner uten avgifter og moms, mens Panamera starter på 843.000 før avgifter og moms.

Ti prosent i Norge

En slik innstegspris har bidratt til at flere tusen nordmenn har reservert bilen.

– Vi har akkurat passert 2900 reservasjoner, sier Morten Scheel, sjef for den norske Porsche-importøren Autozentrum Sport.

Det utgjør nesten ti prosent av de totalt 30.000 forhåndsreservasjonene Porsche skal har fått inn på verdensbasis.

Når Porsche slipper prisene i starten av september, er det etter det DN erfarer en av de sterkeste og dyreste modellene som blir lansert. Det betyr i praksis at bilen blir langt dyrere enn mange har trodd.

Venter ikke avbestillinger

Tyske Handelsblatt skriver at toppmodellen får en pris på 130.000 euro, som på norsk betyr at bilen fort vil koste 1,1 millioner kroner uten moms. Dette er før frakt og eventuelle tillegg for Norge.

Ifølge den norske Porsche-importøren har ikke dette ført til avbestillinger.

– Nei, vi har gjennom våre forhandlere vært i kontakt med relativt mange som står på listen, og nå som de første kjøreinntrykkene også kommer ut, hører jeg vel snarere at mange kommer til. Vi har nå over 2900 som står på listen. Noen flere har vært innom, men prioritert annerledes og fått sitt depositum tilbake, derfor er vi trygge på at størstedelen av dem som står på listen kommer til å kjøpe, sier Scheel.

De sprekeste modellene med størst batteri får navnene Taycan Turbo og Taycan Turbo S, mens innstegsmodellen bare skal hete Taycan. Mellom disse kommer Carrera 4, som er innstegsvarianten med firehjulstrekk. Porsche har altså videreført navnepolitikken fra sine bensinmodeller.

Smertegrense på 800.000

På Facebook-gruppen Porsche Taycan Norway er det over 3200 medlemmer, og Jim Roger Johansen, som driver gruppen, har en oppfatning av hvor smertegrensen for kundene går.

– Jeg tror folk syns smertegrensen går på 800.000 kroner for Carrera 4 og 1,2 millioner for Turbo og 1,5 millioner for Turbo S pluss utstyr. Men det spørs også hva Porsche tenker. Skal de virkelig selge mange, må de legge seg enda lavere, sier Johansen, som selv også har reservert en bil.

I en uhøytidelig spørreundersøkelse blant gruppens medlemmer, svarer de fleste at innstegsprisen for en Taycan med firehjulsdrift bør ligge mellom 700.000 og 800.000 kroner for at de skal bestille bilen.

– Taycan vil bli priset mellom Cayenne og Panamera, og den vil komme i forskjellige utgaver som man vil kjenne igjen i Porsche-universet. Vårt inntrykk er at størstedelen av reservasjonsholderne har relativt realistiske forventninger til pris. Porsche Taycan blir en fullblods Porsche, og en ekstrem sportsbil og vil bli priset deretter. Fordelen for Norge er naturligvis at den blir både moms- og avgiftsfri, sier Scheel.

Leveranser av Turbo-modellen starter ved årsskiftet, og den får et batteri på 96 kWh, firehjulsdrift via en motor foran på 218 hestekrefter og en bak på 408. Samlet sørger over 600 hestekrefter for at bilen gjør null til 100 kilometer i timen på under tre sekunder og deretter 200 kilometer i timen før det har gått ti.

Basis om over ett år

Basisversjonen Taycan kommer ikke før om en god stund. Den har et batteri på 80 kWh og en effekt på 326 eller 380 hestekrefter. Denne bilen er bakhjulsdreven og kommer neppe før sent neste år.

Morten Scheel i Porsche Norge setter etter all sannsynlighet ny rekord for merket i Norge neste år.
Morten Scheel i Porsche Norge setter etter all sannsynlighet ny rekord for merket i Norge neste år. (Foto: Gunnar Lier)

Porsche-sjef Scheel lover god tilgang til biler når kundeleveringer starter ved årsskiftet.

– Vi får vår andel og vel så det. Det kommer mange biler til Norge, kanskje ikke til alle de 2900 reservasjonsholderne, men noen vil nok hoppe av. Men vi skal serve veldig mange av dem som vil ha, sier Scheel.

I tillegg er det ventet en 4S og en GTS-versjon av bilen, akkurat som Porsche pleier. Førstnevnte får ifølge Automobilemag den store batteripakken på 96 kWh, firehjulsdrift og en effekt på 435 til 489 hestekrefter. Turbo S-versjonen er det kun spekulasjoner på ennå, til gjengjeld snakkes det om 734 hestekrefter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.