Takket være den elektriske sportsbilen Taycan ble 2020 et kanonår for Porsche-salg. Som forventet, sier Bård Stene, plassjef ved Porsche Center Stavanger.

– Det har vært et fenomenalt år. 2019 var ikke et spesielt godt år, noe som blant annet skyldes at vi tok store kostnader tilknyttet volumveksten vi forventet med Taycan. Og det har lønnet seg, sier Stene.

Snur negativ trend

Det endelige regnskapet lar vente på seg, men Stene opplyser at Porsche Center Stavanger er ventet å omsette for totalt 300 millioner kroner i 2020. Det er en økning på 68 prosent fra fjoråret, da senteret omsatte for 178 millioner kroner.

– Det blir rekordomsetning med god margin. Vi er veldig fornøyde med utviklingen vi har hatt, selv om det ble noen humper i veien med covid-19, sier Stene.

Han sier at senteret vil levere et positivt driftsresultat i 2020. Det vil i så fall bli det første positive resultatet siden 2014. Porsche Center Stavanger har nemlig slitt med bunnlinjen i flere år – i 2019 leverte senteret et resultat på 11,8 millioner i minus. Det eksakte resultatet for 2020 er foreløpig uvisst.

Porsche Taycan kommer i flere versjoner. Avbildet er utgaven 4S, som har en toppfart på 250 kilometer i timen.
Porsche Taycan kommer i flere versjoner. Avbildet er utgaven 4S, som har en toppfart på 250 kilometer i timen. (Foto: Gunnar Lier)

Med bakgrunn i reservasjoner visste Stene at Taycan ville selge godt, men han sier at usikkerheten spredte seg raskt da koronaen meldte sin ankomst i mars.

– Det var en periode i mars og april hvor ting var veldig usikre, men salget av sportsbiler tok seg opp rundt påsketider. Kort oppsummert lykkes vi i å tilpasse oss den nye realiteten, og det gikk veldig bra til slutt, sier han.

Store volum

I 2020 leverte Porsche Center Stavanger 93 eksemplarer av Taycan, noe som utgjør to tredjedeler av det totale antallet leverte biler ved senteret.

– Taycan er hovedgrunnen til at det går så godt. Bilen er rett og slett en vinner, sier Stene.

Porsche Center Oslo, som er landets største Porsche-forhandler i volum og omsetning, har også solgt Taycan i hopetall. I 2020 solgte senteret totalt 453 Porscher, hvorav 351 var modellen Taycan.

– Den elektriske modellen Taycan har vært en kjempesuksess, sier daglig leder Petter Johannessen.

På norgesbasis er det blitt levert godt over 1000 eksemplarer av Taycan i 2020. Maren Helgestuen i Porsche Norge tror de vil se store volumer også i 2021.

– Taycan har vært volummodellen vår i år, og kommer til å være det neste år også, sier hun.

Sliter med å dekke etterspørselen

Stene kan meddele at de ved årsslutt er utsolgt for flere modeller. Nå jobbes det på spreng for å dekke den store etterspørselen.

Neste år kommer det ytterligere en Taycan-utgave til Norge. Den heter Taycan Cross Turismo, og er en litt større og mer robust bil enn de tre andre utgavene.

– Vi har store forventninger til Cross Turismo, som vi tror vil passe det norske markedet veldig godt. Dette er en robust bil med høy bakkeklaring og større plass, sier Stene.

Salgssjef ved Porsche Center Stavanger, Bård Stene, har god grunn til å glise. Salget av Porsche Taycan har gått som en drøm, og flere hundre kunder har allerede reservert den neste utgaven.
Salgssjef ved Porsche Center Stavanger, Bård Stene, har god grunn til å glise. Salget av Porsche Taycan har gått som en drøm, og flere hundre kunder har allerede reservert den neste utgaven. (Foto: Tomas Larsen)

Snuser på milliarden

I 2019 omsatte Porsche Center Oslo for 420 millioner, med et driftsresultat på minus 17 millioner. Resultatet for 2020 blir annerledes. Veldig annerledes.

– For 2020 vil vår omsetning ligge på rundt 950 millioner, og vårt driftsresultat estimeres til rundt 45 millioner kroner. Vi har en driftsmargin som er på høyt nivå for vår bransje, sier daglig leder Johannessen.

Videre sier Johannessen at 950 millioner er et beskjedent anslag. Det er uansett en økning på hele 125 prosent fra fjoråret.

– 2020 blir vårt klart beste år noensinne, hovedsakelig grunnet Taycan. Samtidig ser vi 2019 og 2020 i sammenheng. I 2019 hadde vi veldig lavt salg og store investeringer for å gjøre oss klare for en ny tid. Det har gjort at vi har fått tilbake desto mer i 2020.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.