Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Investment Management forvalter over 300 milliarder kroner fra sin base mellom de syv fjell i Bergen. Volumet under forvaltning har også gjort at han har måttet takke nei til flere investorer.

Krevende friår

Mindre kjent er Næss sin lidenskap for biler. Det vil si, muligheten til å kjøre nye eller nyere biler kostnadsfritt gjennom året. Helst en importert kabriolet i sommerhalvåret, og en firehjulsdrevet flerbruksbil i vinterhalvåret, som selges med gevinst etter bruk.

– I år har jeg kjørt en Jaguar I-pace til februar, så Tesla i en drøy uke, så hadde jeg en e-Golf som ventebil, mens nå kjører jeg en Porsche Boxter, sier Næss til DN.

Slik har det vært i over 20 år. Men det var først i 2013 at hobbyvirksomheten ble butikk. Næss så tidlig at bilforhandlerne slet med leveringsproblemer av nye elbiler og begynte derfor med parallellimport, først med Nissan Leaf.

Det skulle vise seg å bli hektisk for datteren, Julie Halse Næss (25), som ble kastet inn som daglig leder i selskapet Ecocar etter å ha jobbet deltid i tre måneder.

– Oppstarten ble tøff og daglig leder sluttet etter noen måneder. Min datter, som skulle jobbe der i et friår etter videregående, overtok som daglig leder med lange arbeidsdager. Hun var en dyktig bilselger, men det ble et krevende friår, sier Næss.

Senere ble også sønnen, Ole-Andreas Elvik Næss (29) ansatt.

Begge er i dag ute av driften, men sitter som eiere. Sønnen leverer sin doktorgrad i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøyskole (NHH) i august, og datteren, som fullførte en master i bedriftsledelse ved Imperial College i London i fjor, styrer i dag inntektsstrømmer i hotellkjeden Hilton i samme by.

– Gjennom jobben hennes har vi tilgang til hoteller over hele verden til en brøkdel av prisen. Så du kan si at det nå endelig er payback-time, sier Næss.

Bom stopp

Ecocar har i dag to fulltidsansatte og solgte i fjor rundt 200 biler, primært elbilene Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf, Kia Soul og noe Hyundai Ioniq, som var vanskeligere å oppdrive, ifølge Næss.

Ecocar har tjent penger siden første dag mens omsetningen og resultatene vokste kraftigst mellom 2013–2014 og 2016–17.

I 2018 bremset det imidlertid kraftig opp. Introduksjonen av Tesla Model 3 og varslet innføring av bompenger for elbil i Bergen, bidro til utviklingen, ifølge Nordea-forvalteren.

– Utviklingen var god inntil oktober, men så ble det bråstopp. Tesla Model 3 har slått kraftig inn. Mange Model 3-kjøpere hadde elbil fra før, og dumpet sin gamle, sier Næss.

I tillegg kostet en fullutstyrt e-Golf med skinn rundt 370.000 kroner og det var lang venteliste, påpeker han.

– Når Tesla kunne levere en større bil, med lenger rekkevidde og snart ubegrenset antall biler så ble disse e-Golfene for dyre, sier Næss.

Ecocars driftsresultat mer enn halverte seg og falt til rundt 1,5 millioner kroner i 2018 fra 3,4 millioner kroner foregående år.

Et innbrudd i butikklokalet, der navigasjonssystemene i elleve Nissan Leaf ble stjålet og ikke ble dekket av forsikringen, bidro negativt med en halv million kroner, påpeker Næss.

– Det ble uansett greie nok tall, sier han.

Satset på avgiftsendring

Næss kjører fortsatt sin Porsche Boxter, men ikke særlig lenge.

I begynnelsen av juni ankommer to Aston Martin DB7 Norge. De britiske sportsbilene bestilte Næss fra USA i slutten av februar etter at regjeringen antydet at det skulle komme avgiftsfritak for 20 år gamle biler.

Tirsdag 14. mai ble det kjent at engangsavgiften fjernes for disse fra 1. juli i år.

Cabriolet-sportsbilen som Næss vil ta i bruk neste måned er fra 1997 og kommer på rundt 300.000 kroner ferdig fortollet. Det er cirka 100.000 kroner mindre enn tilsvarende biler gikk for før avgiftsendringen, påpeker han.

Den andre, som er fra år 2000 og har enda kraftigere motor, vil bli lagret til den er 20 år i 2020. Begge er kjørt rundt 30.000 kilometer, nær ingenting, alderen tatt i betraktning.

– Det er en gammel bil, men det er litt artig, sier Næss.

Ecocar eies med 66,67 prosent av Robert Næss, og Julie Halse Næss og Ole-Andreas Elvik Næss med 16,67 prosent hver.

Ecocar har i perioden 2013–2018 hatt et samlet nettoresultat på omkring 8,4 millioner kroner, men familien Næss har aldri tatt utbytte. Det er heller ikke planen for 2018, ifølge årsregnskapet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.