Registreringstallene for august endte på drøye 12.000 biler, noe som er et fall på 16,9 prosent sammenlignet med august i fjor. Over 4700 av bilene var nullutslippsbiler, noe som er en vekst på 13 prosent fra ett år tilbake.

Volkswagen var tilbake på toppen som mest populære merke, med nesten 1000 registreringer mer enn nummer to på listen, Toyota. Deretter kommer Skoda, mens Tesla tar fjerdeplassen i august med 830 registreringer.

Første Rolls-suven

En som definitivt ikke har gått for elbil er Christen Sveaas, som i august fikk registrert Norges første Rolls-Royce Cullinan i sitt navn.

Dette regnes som den mest eksklusive suven på markedet. Bilen ruver godt på veien med en lengde på 5,34 meter, bredde på to meter og en vekt på 2660 kilo.

Denne giganten drives fremover av en 6,7-liter stor 12-sylindret motor som yter 571 hestekrefter. Et CO2-utslipp på 342 gram per kilometer gjør at Sveaas på en tur fra sitt hjem på Frogner i Oslo til Kistefoss på Jevnaker med pen kjøring slipper ut 21 kilo CO2 – én vei. På nybilprislisten på nettsiden er det ingen andre biler som har så høyt CO2-utslipp.

Praktisk og rask

Nå er ikke Sveaas' nyeste doning rent jåleri. Med en tillatt hengevekt på 2,7 tonn kan den for eksempel trekke noen av milliardærens galopphester.

Fra før har Sveaas også en annen eksklusiv suv registrert i sitt navn, nemlig en Bentley Bentayga, også den med 12-sylindret motor og nok krefter med sine 608 hestekrefter. Denne er det registrert 13 eksemplarer av i Norge, blant annet en på XXL-gründer Øivind Tidemandsen og en på Petter Stordalen.

– Du har også en Bentley Bentayga. Var den for folkelig?

– Ha-ha-ha, takk for henvendelsen din, som jeg ikke har noen kommentarer til, skriver Sveaas i en epost til DN.

Enn så lenge er det ingen fare for at Sveaas skal gå til feil bil på parkeringsplassen utenfor Ikea. Det er kun registrert en Cullinan i Norge, og den blir nok neppe heller noe vanlig syn på norske veier.

BMW eier Rolls-Royce, og vanligvis går slike salg gjennom BMW-organisasjonen. Akkurat denne bilen kjenner ikke BMW Norge til. Men prisene vet de.

– Den starter på fem millioner, og så kan du plusse på ekstrautstyr etter det, sier Marius Tegneby, informasjonssjef i BMW Norge.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.