Tesla avslørte i fjor høst at de etter hvert ville ta betalt for at Tesla-eierne benytter selskapets superladere.

Nå har betingelsene kommet, og prisen i Norge er klar.

Alle nye Tesla-eiere får 400 kwh årlig. Dette skal dekke omkring 1600 kilometer, som tilsvarer de årlige langturene for de fleste Tesla-eierne, skriver Tesla på sine nettsider. Etter det må de i Norge betale 1,40 kroner per kWh. 

Det gir det enkle regnestykket for toppmodellen med 100 kwh-batteri; 140 kroner for å toppe batteriet. Beløpet trekkes fra kredittkortet som er knyttet til eierens konto på Teslas nettsider.

Betalingen skal gjelde alle Model S og Model X bestilt etter 15. januar, så om du bestiller før søndag, vil du likevel kunne lade gratis så mye du vil i hele bilens levetid. På sine nettsider skriver Tesla at superladerne aldri skal bli et middel for å tjene penger.

Tesla-sjef Elon Musk har også tatt grep for å minske køen på laderne, En avgift for de bilene som er ferdigladet og fremdeles står på laderne er innført. Det koster 3,25 kroner per minutt, hvis bilen ikke er flyttes innen fem minutter. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Teslas nye «folke-SUV» gjør 0–100 km/t på 3,4 sekunder
DN har testet Tesla Model X. Dette er dommen.
04:19 Min
Publisert: