– Vil du selge bil i Norge i 2025, så må den være utslippsfri, sa Jonas Gahr Støre fra podiet under åpningen på Zerokonferansen onsdag.
I en ny rapport fra SEB konkluderes det med at det er både teknisk og økonomisk mulig, og politisk svært sannsynlig, at alle biler solgt i 2025 vil være nullutslippsbiler. Det pekes blant annet på radikal utvikling med biler som kommer mellom 2017 og 2020.
– Teknologien overgår fantasien politikerne hadde da de så for seg fremtiden. Det er en enorm oppblomstring av nye modeller, der rekkevidden blir, ikke fantastisk, men god nok. Dette er det nye store steget, sier Bjarne Schieldrop, som er analysesjef for råvarer i SEB, og ansvarlig for rapporten.
Storselger uten pris
I et telt på Youngstorget 100 meter unna står en av bilene som ifølge rapporten vil være en av årsakene til at Støres utsagn kan bli en sannhet. Tidligere på dagen avduket Opels toppsjef Karl-Thomas Neumann, sin første elbil, Ampera-e, foran skuelystne og kunder som for første gang kunne se bilen de har bestilt i Norge.
– Vel, vi er stolte om denne bilen kan gjøre en sånn forskjell, men jeg tror ikke jeg er riktig mann til å si når dette skjer. Men det er klart at på et tidspunkt vil alle biler være elektriske. Dette vil komme fortere enn vi tror, likevel er Norge i en veldig bra posisjon på grunn av måten avgiftene er lagt opp på, at dere har ren energi og fordi dere har en befolkning som adopterer ny teknologi raskt. Det er derfor vi lanserer denne bilen i Norge først, sier Karl-Thomas Neumann til DN.
Opel har ennå ikke sagt noen pris og vil ikke si noe om salgstall, men om du skriver kontrakt i dag, anslås levering ikke før i 2018, for bilen som vil bli å se på norske veier mot sommeren 2017. Bilen er først ut av andre generasjon elbiler med en oppgitt rekkevidde på omkring 50 mil, som er klart lengst i småbilklassen.
– Hvor viktig har det vært at Norge har gått foran i elektrifisering av bilparken?
– Det har skapt en modell som har vist at det er mulig. Med ny teknologi er det ofte slik at man pleier å se på hvorfor det ikke virker. Norge viser at det virker. Det er et veldig viktig bidrag Norge har gjort, sier Neumann.
Strømmen er billig
– Bensinprisen er høy, strømprisen er lav. Det er verdens største gavepakke. Det gjør at man sparer 10-12-000 kroner hvert år i hele livstiden til en elbil, kontra en bensinbil, sier Schieldrop.
De batterielektriske bilene kan allerede i dag konkurrere med konvensjonelle biler på kostnader, selv uten subsidier, men subsidiene er ennå nødvendige for å øke salget ytterligere, heter det i SEB-rapporten.
Det beregnes at det totale oljeforbruket i Norge vil falle med 20 prosent fra 2015 til 2025, fordi bilene vil gå fra olje til strøm. Bensinforbruket vil falle med 56 prosent i samme periode, ifølge rapporten.(Vilkår)