Når Skoda senere i år kommer med sin første elektriske modell, har den tsjekkiske bilprodusenten allerede høstet erfaringer fra det unike elbilmarkedet i Norge.
– Vi er interesserte i de norske erfaringene med elbiler, og har besøkt både Volkswagen- og Audi-forhandlere. Det er viktig å vite hva elbiler vil gjøre med vår satsing. Norge er kanskje klimamessig det verste stedet å starte med elbiler, sier Alain Favey, styremedlem i Skoda.
Han er på besøk hos den norske Skoda-importøren hos Harald A. Møller på Frysja i Oslo, og ser snøen lave ned utenfor vinduet. Han sier de stadig vekk sender folk fra fabrikken til Norge for å lære.
– Det som er veldig positivt med Norge, er de klare politiske spillereglene. Man har valgt en tydelig vei, og fortsetter på den, sier Favey.
Tradisjonelt sett er Skoda i Norge kjent for dieselbiler. Hittil i år er tre av fire registrerte Skodaer en bil med dieselmotor. Skoda er ett av få bilmerker som ennå ikke har noen form for elektrifisering av sine biler. Likevel holdt produsenten stand med en syvendeplass i fjorårets personbilmarked med 7733 biler.
To elbiler
Skoda-toppen er ikke så imponert over dem som selger massive mengder elbiler i Norge nå.
– Etterspørselen er så stor, og tilbudet så begrenset, at det er ikke noen stor bragd å selge det i Norge. Når alle har elbiler så viser det seg hvem som er gode. Elbiler i Norge er en stor del av etterspørselen, og vi vet det tar tid før de andre markedene kommer på banen. Normalt er ikke Norge et marked vi tar så mye hensyn til, men på elbiler er Norge et svært viktig marked, sier Favey.
Skodas første elbil er en elektrisk versjon av bybilen Citigo, mens den store satsingen kommer med en helelektrisk modell basert på konseptbilen Vision E.
– Ettersom vi ikke har noen ting elektrisk i dag, så må vi forberede oss, sier Favey.
Bilen er bygget på Volkswagen-konsernets felles MEB-plattform for elbiler, og skal få en rekkevidde på inntil 500 kilometer. De første bilene kommer til Norge mot slutten av 2020.
– Vi skal ikke konkurrere med det billigste av de billige. Merkene i Volkswagen-gruppen har hver sin filosofi. Volkswagen I.D. Neo skal konkurrere med Golf i pris, mens vi starter med en elbil som er på nivå med Skoda Superb, sier Favey.
Tør ikke love levering
Bilene skal produseres ved Skodas fabrikk i Tsjekkia, og Skoda-toppen sier produksjonen blir fleksibel med nye og gamle drivlinjer om hverandre.
– Fabrikken skal tilpasse seg etterspørselen, sier Favey.
– Så dere kan levere 10.000 biler til Norge neste år?
– Nei, det blir litt tidlig. Den eneste måten å oppnå målene EU setter på utslipp, er elektrifisering. Så for oss er fremtiden elektrisk. Det har vist seg at ting skjer fortere enn vi tror. Derfor er fleksibilitet veldig viktig, vi må kunne snu oss rundt om etterspørselen blir høyere enn vi tror, derfor er det viktig å ha for eksempel deler på plass, sier Favey.
Alain Favey har vært hos Volkswagen og Audi-forhandlere i Norge for å lære av erfaringene med elbiler.
– Vi bruker Norge som eksempel i andre markeder. Dere har bevist at elbiler kan virke selv under elendige værforhold, sier Favey.
Trenger mange biler
Skoda importeres av Møller Mobility Group, som også har Volkswagen og Audi i porteføljen. Dette skal Skoda nyte godt av.
– Det er en stor fordel for Skoda at vi allerede har erfaring med dette. Nå vet vi at det kommer elbiler, så da kan vi sette oss i en god posisjon for fremtiden og forberede forhandlerne best mulig. Hele Skoda-organisasjonen er veldig motiverte. Vanligvis er det vanskelig å forutse volumer, men vi trenger mange biler til Norge, det er helt sikkert, sier Ulf-Tore Hekneby, sjef for importør Harald A. Møller.
Skoda har tidligere gått ut med at merket innen 2025 skal tilby ti elektriske biler i ulike segmenter, der seks vil være helelektriske, mens de resterende vil være ladbare hybrider og hybrider. I høst kommer storbilen Superb som hybrid.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.