Salget av ladbare hybrider sank med 9,2 prosent i fjor, og hittil i år er nedgangen på over 40 prosent.
– Man skulle tro de var på vei ut og ikke hadde noen fremtid etter nedgangen i 2019. Men det skyldes overgangen til nye utslippsmålinger og at viktige bilmodeller forsvant. De er nå på vei tilbake, og samtidig kommer Skoda og andre med nye biler med lengre rekkevidde. Vi har stor tro på at de ladbare hybridene er kommet for å bli, sier kommunikasjonssjef Morten Moum i Skoda.
Rundt nyttår skal de første ladbare versjonene av Skodas store stasjonsvogn, Superb iV, leveres til norske kunder. Moum vil ikke gå ut med noe salgsanslag for modellen.
– Det kommer så mange nye modeller og drivlinjer til neste år, så det er ikke godt å si. Vi får også de første elbilene. Jeg tror det blir ny rekord for Skoda i Norge i 2020, sier Moum.
Forrige rekord ble satt i 2017. Da solgte Skoda 9042 nye biler i Norge.
Relanserer gammel favoritt
Skoda er ikke den eneste produsenten som lanserer eller relanserer ladbare hybrider nå i høst. Volkswagen Passat GTE i andre generasjon, som har den samme drivlinjen som Skodaen, har så smått gjort seg gjeldende på registreringsstatistikken. 218 hestekrefter og elektrisk rekkevidde på 55 kilometer på strøm gjelder for begge konsernslektningene.
Også BMW kommer tilbake med mange av sine ladbare hybrider i høst, i tillegg til at de mindre suvene X1 og X3 får denne drivlinjen for første gang.
– For 2020 estimerer vi at over én tredjedel av vårt salg vil være plugin hybrider, sier Marius Tegneby, informasjonsdirektør i BMW Norge.
Hittil i år er om lag 20 prosent av BMW-salget ladbare hybrider, og merket har eller skal lansere syv nye ladbare hybrider i år.
Mange av disse modellene har så lavt oppgitt CO2-utslipp og en rekkevidde på over 50 kilometer som gjør at de slipper unna alt av engangsavgift.
Volvo er merket som selger flest ladbare hybrider, med 60 prosent av det totale salget, nesten 4400 biler så langt i år. Det svenske bilmerket har ladbare versjoner av nesten alle sine modeller. Deretter følger Mitsubishi med nær 3700 eksemplarer av sin ene modell, den ladbare suven Outlander.
Nå kommer konkurransen fra flere kanter. Peugeot kommer med flere ladbare hybrid-versjoner av sine modeller. Suven 3008 får 300 hestekrefter, en elektrisk rekkevidde på over fem mil og firehjulsdrift. Samme drivlinje får Opel Grandland X som debuterer med ledning.
Mercedes på hugget
Mercedes er bilmerket som har lidd mest på grunn av de ladbare hybridenes tilnærmede bortfall. Etter rekordåret 2017, der Mercedes for første gang passerte 10.000 personbiler i Norge, falt salget med 40 prosent året etter, før det hittil i år er ytterligere halvert. Utover høsten kommer Mercedes med en lang rekke ladbare hybrider, og 2020 ser definitivt lysere ut.
– Ladbare hybrider blir en stor del av salget. Vi snakker nok rekordnivåer igjen, om det blir 9000, 10.000 eller 11.000 vet vi ikke, men 2020 skal bli blant de beste årene for Mercedes i Norge, sier Audun Hermansen, informasjonssjef for Mercedes i Bertel O. Steen.
Merket har straks 15 ladbare hybrider i salg, et tall som skal øke til over 20 neste år. I tillegg starter leveringene av elbilen EQC for alvor.
– Volumdriverne blir ladbar A-klasse og EQC. Tidligere var mye av salget basert på én modell, men nå tilbyr vi ladbare modeller innenfor alle segmenter, sier Hermansen.
I 2017 hadde ladbare hybrider en markedsandel på 18,5 prosent. Hittil i år ligger den på drøye 11 prosent. Tallet har økt den senere tiden, etter hvert som nye modeller har kommet på markedet.
Også i de høyere prisklassene er de ladbare bilene i ferd med å komme på banen. BMW X5 kommer tilbake med sin suksessmodell, og har fått konkurranse av Mercedes GLE og Range Rover.
Enda mer eksklusiv er Bentley Bentayga som nå kommer i ladbar versjon. Den første bilen er allerede registrert i Norge, og Bentley-importøren tror på langt flere.
– Vi antar at syv til ti biler vil bli levert i år. Det er fem måneders leveringstid, så bestillinger som blir gjort nå i oktober har levering tidlig i mars 2020, sier Christian Gottschalk som leder Bentley Norge.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.