Det er ikke lenge Skoda Kodiaq har vært på markedet, men allerede senere i år kommer det en lillebror som har fått navnet Karoq. Bilen har åpenbart arvet mye fra Kodiaq, som allerede er blitt en suksess.
–Skal denne bilen erstatte Yeti?
–Yeti er en modell som går ut av modellprogrammet nå, ja. Karoq er med i denne nye serien som tar utgangspunkt i indianerstammer i Canada, sier informasjonssjef Jan Erik Haugen i Skoda Norge.
Større og romsligere
Nykommeren Karoq er 438 centimeter lang, 184 centimeter bred og 160 centimeter høy. Akselavstanden er på 264 centimeter. Sammenlignet med Yeti som den erstatter, er denne bilen 16 centimeter lenger, fem centimeter bredere og syv centimeter lavere, mens akselavstanden er syv centimeter lenger. Det gjør også utslag i større bagasjerom, som i denne bilen rommer 521 liter, som er 116 liter mer enn i Yeti. Baksetene kan skyves i lengderetningen slik at bagasjeromsvolumet varierer mellom 479 og 588 liter. Legger man ned setene får man 1630 liter til disposisjon, 120 liter mindre enn i Yeti, men om man fjerner baksetene helt, så rommer bagasjerommet 1810 liter. Syvseteren Kodiaq er til sammenligning 469 centimeter lang og har et bagasjerom på 650 liter.
–Vi ser for oss et betydelig potensiale for denne bilen. Det selges mye biler i klassen, sier Haugen.
–Når kommer bilen til Norge?
–Vi får bilen til Norge helt på slutten av året. Prisene kommer ikke før litt utpå høsten, sier Haugen.
Dagens Yeti har en startpris på omkring 250.000 kroner, mens Kodiaq starter på 330.000 kroner. Regn med en startpris mellom der.
Bilen kommer med fem motoralternativer fra 115 til 190 hestekrefter, hvorav fire er nye. Bensinmotorene er på en liter og 1,5 liter, der sistnevnte ha sylinderkutt for å spare drivstoff. Alle motorer kan kombineres med sekstrinns manuell girkasse eller en syvtrinns dsg-girkasse. Unntaket er 190 hestekrefter sterk dieselmotor som kommer standard med firehjulsdrift og dsg-girkasse.
Karoq kan trekke henger på opptil to tonn, og har en rekke assistent-systemer, også tilhenger assistent som hjelper til når hengeren skal rygges. For første gang kommer Skoda med programmerbart digitalt instrumentpanel man selv kan tilpasse.
Skodas strategi frem mot 2025 er å utvide sin modellrekke, og da primært øke antallet suver. Blant annet kommer Skoda med sin første elektriske bil, basert på konseptbilen Vision E, i 2020. Dette er også en suv.
En kjempesuksess
Skoda Karoq har verdenspremiere i Stockholm den 18. mai, og kommer på markedet i andre halvdel i år. Leveringene av storebror Skoda Kodiaq har ikke for alvor startet i Norge. Så langt i år er 188 biler registrert, viser statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Den norske Skoda-importøren melder om at det største problemet nå er å få nok biler.
–Kodiaq er en kjempesuksess i hele Europa. Det blir en utfordring å skaffe nok biler, men foreløpig har vi fornuftige leveringstider. Vi har beregnet å levere et par tusen biler i Norge i år, men slik det ser ut nå, blir det mer enn det, sier Haugen.
Tar man nordmenns hunger etter suver i betraktning, kan dette bli et problem også for den nye modellen.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.