– Jeg er svært fornøyd med tempoet. Midlene ligger i budsjettet og vi følger tidslinjen og gir en milliard i dag, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

Som DN skrev om tidligere i sommer, skal staten gjennom Enova gi støtte for å få fart på salget av elektriske varebiler. Tirsdag presenterte Elvestuen sammen med Enova hvordan støtten til elektriske varebiler blir. Bedrifter som kjøper de minste varebilene (under 80 hestekrefter) får 15.000 kroner i støtte, de mellomstore varebilene får 25.000 kroner i støtte, mens de største, med mer enn 120 hestekrefter, får 50.000 kroner i statlig støtte. I tillegg kan man få 5000 kroner i støtte til lader.

Enkelt å søke

– Det beste er at det er et enkelt system. Vi saksbehandler støtten på minutter, sier Elvestuen.

Elektriske varebiler betaler i dag bompenger på lik linje med elektriske personbiler. Vanlige elbiler måtte fra i sommer også betale i mange bomringer, riktignok redusert takst. Men de elektriske varebilene vil fra mars neste år slippe å betale bompenger overhodet.

– Du er ikke redd for at dette blir den nye Nesøya-ekspressen?

– Nei, du må ikke tenke så negativt. Blir det konsekvenser vi ikke har sett på forhånd, så justerer vi støtten. Det skal være et lettbent system, sier Elvestuen.

– Du kan søke mens du handler. Det er en milepæl i virkemiddelbruk, sier Enova-sjef Nils-Kristian Nakstad.

Bilbransjen er klare med flere modeller og tror støtten vil treffe.

– Vi skal bruke milliarden, og vi er sikre på at det vil fungere, forsikrer Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund.

Ti prosent rabatt

Bak Elvestuen står alle de elektriske modellene som tilbys varebilkunder i Norge. En av dem er en kinesisk varebil av merket Maxus. I frontruten står en plakat som indikerer at eventuelle kunder vil få 50.000 kroner i støtte.

– Ja, dette tror jeg vil hjelpe godt, sier Espen Kristoffersen i RSA, som importerer bilen til Norge. 50.000 kroner tilsvarer en rabatt på ti prosent på akkurat denne bilen, som ifølge Kristoffersen har en rekkevidde på opp mot 20 mil.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.