Den avtroppende regjeringen foreslår å videreføre fritaket fra merverdiavgift for elbiler ut 2022, men vil samtidig stramme inn på avgiftene for ladbare hybrider.

– Vi er på god vei til å nå vårt mål om at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy fra 2025. Bilavgiftene har vært et viktig verktøy for å endre bilparken i miljøvennlig retning, sier finansminister Jan Tore Sanner (H).

Økte avgifter

Hittil i 2021 har elbilene stått for 62,5 prosent av nybilsalget, mens konvensjonelle fossilbiler har stått for mindre enn ti prosent. Samtidig har andelen ladbare hybridbiler økt de siste årene.

Den avtroppende regjeringen freder elbilene. Her representert med en hvit Mercedes-Benz EQA og en gul Volkswagen ID4.
Den avtroppende regjeringen freder elbilene. Her representert med en hvit Mercedes-Benz EQA og en gul Volkswagen ID4. (Foto: Gunnar Lier)

– Det største gjenstående hinderet for å nå 2025-målet er de ladbare hybridbilene. Hybridbiler er mer miljøvennlige enn fossilbiler, men bidrar ikke til å nå regjeringens mål om at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy fra 2025. Det er derfor på tide å trappe ned avgiftsfordelene for denne klassen med biler slik at incentivene til å kjøpe nullutslippsbiler styrkes ytterligere, sier finansministeren.

Konkret foreslår regjeringen å øke satsene i CO2-komponenten i engangsavgiften for personbiler og å stramme inn særfordelen for ladbare hybridbiler i engangsavgiften.

Fradragssatsen for ladbare hybrider reduseres fra 23 til 15 prosent og rekkeviddekravet for å oppnå fullt fradrag økes fra 50 til 100 kilometer. Det betyr at det veldig få ladbare hybrider som får fullt fradrag, ettersom det vel kun er Polestar 1 som har en elektrisk rekkevidde på mer enn 100 kilometer. Mercedes' luksussuv GLE har en rekkevidde på 99 kilometer i ladbar hybridversjon.

Tapte statsinntekter

Sterke incentiver i skatte- og avgiftssystemet til å velge lav- og nullutslippsbiler har gitt et kraftig fall i inntektene fra bilavgifter fra 65 mrd. kroner i 2013 til i underkant av 40 mrd. kroner i 2021.

Medregnet elbiler er gjennomsnittlig engangsavgift for nye personbiler redusert fra om lag 120.000 kroner i 2013 til om lag 60.000 kroner i 2019 og 25.000 kroner i første halvdel av 2021. Alle tall er justert til 2021-kroner.

– Dersom dagens innretning av bilavgiftene videreføres, vil statens inntekter fortsette å falle kraftig i årene fremover. Regjeringen foreslår derfor en pakke med avgiftsøkninger som bremser nedgangen i avgiftsinntektene, samtidig som incentivene til å kjøpe nullutslippsbiler styrkes. Inntektene fra omleggingen bruker vi til å finansiere lettelser i trinnskatten, sier finansministeren.

Forslaget om økte avgifter for ladbare hybrider anslås i budsjettet å medføre en provenyøkning på en milliard kroner påløpt og 900 mill. kroner bokført i 2022.

Dette får elbilene

Elbilene slipper ikke helt unna avgiftsøkninger.

Det foreslås å avvikle fritaket for elbiler i omregistreringsavgiften, slik at det å kjøpe brukt elbil blir dyrere. De nyeste bruktbilene har en omregistreringsavgift på godt over 6000 kroner.

– Når man innfører omregistreringsavgift på elbil, blir brukte elbiler dyrere. Faktisk opp til 6.595 kroner for tre år gamle biler. Det rammer alle som ønsker å kjøpe brukte elbiler. Folk flest kjøper bruktbil, og for dem blir det nå vanskeligere å ta et miljøvennlig valg, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

I tillegg foreslås det å innføre full sats for elbiler i trafikkforsikringsavgiften. Denne avgiften overtok for årsavgiften i 2018, og tidligere har elbiler vært fritatt denne avgiften. Fra 2021 betalte elbiler det samme som motorsykler, mens det nå foreslås at elbilene skal betale samme avgift som biler med forbrenningsmotor. Ifølge NAF betyr det en økning på 876 kroner i året.

Se hvor mye avgiftene øker

«Toyota Norge er svært skuffet over forslaget til statsbudsjett som øker avgiftene drastisk for ladbare hybridbiler, ved at grensen for fullt vektfradrag økes til 100 km og fradraget reduseres fra 23% til 15%» heter det i en pressemelding fra Toyota.

En av Norges mest populære bilmodeller, Toyota Rav4 plug-in hybrid, får en økning i avgifter på over 40.000 kroner.
En av Norges mest populære bilmodeller, Toyota Rav4 plug-in hybrid, får en økning i avgifter på over 40.000 kroner. (Foto: Per Thrana)

I samme melding skriver bilimportøren at deres soleklare bestselger, Toyota Rav4 plugin hybrid, får økt avgiftene mellom 43.800 og 48.200 kroner, avhengig av modellvariant. Hittil i år er dette Norges nest mest populære bilmodell, etter elbilen Tesla Model 3.

«Det er nødvendig å stramme inn fordelene for ladbare hybridbiler for å få opp elbilandelen», skriver den avtroppende regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett.

Endringene som foreslås er å senke fradragssatsen for ladbare hybrider fra 23 til 15 prosent, og samtidig øke den elektriske rekkevidden fra 50 til 100 kilometer for å få fullt fradrag. I tillegg skal regjeringen øke satsene i CO2-komponenten for engangsavgiften. Dette vil gjøre de fleste biler med utslipp dyrere.

Bransjenettstedet Bilnytt.no har laget en avgiftskalkulator for alle bilmodeller, som viser at det er de ladbare hybridene som får de største avgiftshoppene om budsjettet vedtas.

Blant de 100 modellene som får høyest avgiftsøkning finner vi dyrere biler som Porsche Panamera Turbo S E-hybrid som øker mest med 90.000 kroner. I tillegg kommer nye Land Rover Defender til å få en avgiftsøkning på omkring 87.000 kroner. Audi Q7 og Q8 øker med omtrent det samme. Den ladbare versjonen av Jeep Wrangler får også en avgiftsøkning på 85.000 kroner.

Også mindre, og mer folkelige modeller som Volvo XC60 og Jaguar F-Pace vil som ladbare hybrider få en avgiftsøkning på nesten 80.000 kroner, ifølge Bilnytt.no.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.