Land Rover Defender avgikk med døden i 2016, etter å ha vært på markedet med det navnet siden 1983. Men allerede rett etter krigen startet Land Rover byggingen av den ikoniske modellen som skulle ta opp konkurransen med amerikanernes Jeep.

Land Rover gjenopplivet modellen og presenterte den i Frankfurt høsten 2019. Interessen fra potensielle kunder var stor, og 2600 nordmenn har satt seg på en interesseliste. Nå er den ikke langt unna å komme tilbake på norske veier.

Kommer i mars-april

– Land Rover Defender er forventet å se på norske veier i overgangen mellom første og andre kvartal, skriver presseansvarlig for Jaguar Land Rover Norway, Vilde Riise i en epost til DN.

Bilklassen for store, terrenggående suver har den siste tiden fått et merkbart oppsving, ledet an av den nye generasjonen av Mercedes Geländewagen som det virker som nesten alle rikinger i Norge skal ha. Land Rover Defender legger seg i en prisklasse som er et stykke under Mercedesen.

Se DNs første møte med den nye Defender:

Land Rover med bilutstillingens tøffeste bil
Land Rover Defender gjør comeback, denne gangen er komforten satt i sentrum.
01:39
Publisert:

Under lanseringen ble det hvisket om at bilen ville få en pris omtrent tilsvarende den mer luksuriøse broren Discovery. Nå er prisene klare, og for billigste versjon må du ut med 1,1 millioner kroner. Da får du billigste utstyrsversjon med 110-karosseriet og en dieselmotor på 200 hestekrefter. Til sammenligning koster billigste Discovery i SE-versjon og med dieselmotor på 240 hestekrefter litt i underkant av en million kroner.

Femdørsutgaven 110 kommer også som varebil etter hvert. Her er ikke prisene klare ennå.

– Prisene for Defender varebil er enda ikke bestemt, men vi er positive til at dette snart vil være klart. Defender 90 vil ikke bli tilgjengelig som varebil, opplyser Riise.

Ladbar hybrid kommer

I tillegg til den lille dieselmotoren, kommer også 240-hesteren i Defender, men også to bensinmodeller på 300 og 400 hestekrefter. Senere kommer modellen som nok kan bli mer populær på det norske markedet, den ladbare hybriden. Da blir nok drivlinjen fra Range Rover Sport benyttet. Det betyr en toliters bensinmotor og en elektrisk motor som samlet gir en effekt på 404 hestekrefter og et utslipp i Range Rover Sports tilfelle på lave 71 gram per kilometer. Da er det mye avgifter å spare i Norge.

– Jeg kan bekrefte at det vil komme en plugin versjon, men ikke si noe om når den kommer på markedet enda, skriver Riise.

Defender kan personliggjøres med en ekstrautstyrsliste som er ganske så omfattende. Skal man dømme etter bildene produsenten har lagt ut av bilen, er det fremdeles svært kapabel i terrenget. Innvendig er interiøret langt mer moderne enn tidligere, blant annet skal bilen være oppkoblet til enhver tid. Bilen kan i tillegg konfigureres i en lang rekke seteløsninger, med 2, 3, 5, 6 eller 7 seter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.