Teslas splitter nye elektriske semitrailer vakte oppsikt da den ble lansert i Hawthorne i California for rundt to uker siden.

Dette er noen av de viktigste elementene ved bilen.

  • Kjørelengde på 805 kilometer på én lading fullastet.
  • Kan lade opptil 644 kilometer på 30 minutter ved hjelp av en «megacharger» (hurtiglader).
  • 0–97 kilometer i timen med 36 tonn på 20 sekunder.
  • 0–97 kilometer i timen uten last på 5 sekunder.

– Den er designet som en kule, sa Tesla-sjef Elon Musk ved lanseringen.

Nå stilles det imidlertid spørsmål om den nye semitrailerens levedyktighet.

En av Europas ledende energikonsulentselskaper, Aurora Energy Research, har anslått at for å lade den nye elbilen vil det kreve samme effekt som opptil 4000 boliger på et gitt tidspunkt, skriver Financial Times.

Aurora Energy ble ifølge FT etablert i 2013 av en gruppe professorer ved Universitetet i Oxford.

– Smarte måter og idiotiske måter

Ifølge administrerende direktør John Feddersen hos Aurora Energy er effekten som kreves for å fylle ett batteri på 30 minutter slik at semitraileren kan kjøre over 600 kilometer, 1600 kilowatt. Det er i så fall ti ganger kraftigere enn Teslas nåværende nettverk av hurtigladere.

Tesla har overfor Financial Times ikke ønsket å kommentere beregningene til Aurora Energy.

– Det er smarte og idiotiske måter å innarbeide et slikt kapasitetsbehov i systemet, men uansett, full elektrifisering av all veitransport vil kreve svært mye ny infrastruktur, sier Fedderson til FT.

Andre eksperter på batteriteknologi har sagt at å lade batteriet til en semitrailer på 30 minutter vil kreve teknologi som ikke finnes i dag.

Tesla har uttalt at de nye semitrailerne skal komme på veien fra 2019.(Vilkår)

Bli med på kjøretur med den selvkjørende Teslaen (Video: Tesla)
Alle Tesla som produseres nå har fullstendig selvkjørende hardware
03:46 Min
Publisert: