Bavaria Nordic, som tidligere i år skiftet navn til Miklagruppen, etablerer selskapet Mikla Supercars, som skal kjøpe og investere i superbiler av den helt ypperste, eksklusive sorten. 

– Det dreier seg om biler som kommer i begrenset opplag og i høy prisklasse. Det er biler for dem med veldig stor lommebok. Dette er investeringsobjekter, ikke bruksgjenstander. I dette markedet har man opplevd en avkastning over tid som kan matche med eiendomspriser og aksjepriser, sier konsernsjef i Miklagruppen, Jacob Tveraabak til DN. 

Selskapet bruker betegnelsen «superbil» om visse sportsbiler, vanligvis eksotiske eller sjeldne, og dermed meget kostbare. Det er ikke uvanlig at biler i dette segmentet omsettes for fem millioner og opp mot 15–20 millioner. 

Ifølge konsernsjefen har de ikke noen begrensing på hva slags bilmerker de vil kjøpe inn.

30 år etter at den første «Yellowbird» ble bygd, viste RUF en ny CTR i Genève i år.
30 år etter at den første «Yellowbird» ble bygd, viste RUF en ny CTR i Genève i år. (Foto: RUF)

Første superbil på vei

Selskapet har allerede en bil i bestilling, den heftige RUF CTR «Yellowbird». Tveraabak vil ikke si noe om prisen, men den er tidligere estimert til 750.000 euro, eller drøye syv millioner kroner.

Dette er en bil som minner om Porsche 911, men er i sin helhet bygd og designet av det tyske selskapet RUF.

RUF baserer sine modeller på biler fra Porsche og blir oftere referert til som en tuner, men er også en bilprodusent. RUF bygger vanligvis bilene på råchassier de kjøper av Porsche uten serienummer. 

Når det gjelder CTR «Yellowbird» hevder imidlertid RUF at denne bilen ikke har noen felles komponenter med Porsche, og skal fra 2018 produseres i kun 30 eksemplarer, inkludert prototypen som sto utstilt i Genève.

2017-utgaven er en hyllest til bilen med samme navn fra 1987, men denne gangen er den satt sammen av en rørramme av aluminium og stål, og kledd med et karosseri av karbon. Det gir en vekt på 1200 kilo. Bilen har en 3,6-liter motor på 710 hestekrefter, manuell girkasse og drives via bakhjulene. Den når 100 kilometer i timen etter 3,5 sekunder, 200 kilometer i timen på under ni sekunder, og slutter ikke å akselerere før den når toppfarten på over 360 kilometer i timen.

Marktrykk og kjøling til motoren som sitter bak, kombineres via denne perforerte spoileren på RUF CTR.
Marktrykk og kjøling til motoren som sitter bak, kombineres via denne perforerte spoileren på RUF CTR. (Foto: Newspress)

– Denne bilen fikk enorm interesse i Genève, og vi synes det selvsagt er gildt å ha fått tak i en av disse. Superbilene kan man dermed ikke bare bestille og kjøpe, siden det er så få. Potensial for verdiøkning er stor. Produksjonen er ofte begrenset til svært få biler i året, og markedet har gått tre- eller firegangeren de siste årene, sier Espen Olsen, som blir daglig leder for superbilsatsningen, i en pressemelding. 

Mikla Supercars eies med 51 prosent av Miklagruppen og 49 prosent av 911 Holding, som er den samme eierstrukturen som for Porsche Center Son. 

– Er dette en etablering som tyder på at det er gode tider?

– Nei, dette annerledes enn vanlig bilforhandlervirksomhet, det er et annet type marked. Et globalt marked og et ekstremt nisjemarked. Det blir nok mange biler som ikke vil få norske bilskilter, sier Tveraabak.

Konsernsjefen sier at det vil være naturlig at disse bilene vil bli å finne på Classic-senteret i Son.

RUF CTR har over 700 hestekrefter og er bygget av aluminium og karbon.
RUF CTR har over 700 hestekrefter og er bygget av aluminium og karbon. (Foto: Newspress)

Vokser videre

Miklagruppen har på få år blitt en av Nordens største bilforhandlere, og satsingen på Mikla Supercars er i tråd med selskapets nytenkning og vekstambisjoner. 

– Dette blir et eget selskap i et bitte lite og svært eksklusivt nisjemarked, og vår øvrige forretning som nå omfatter Bavaria med BMW og Mini, Porsche, Toyota og Kia flere steder i Sverige så håper vi å fortsette vår sterke vekst. Vi ønsker også partnerskap med ytterligere ett til to kvalitetsbilmerker i Norge og Sverige. Vi gleder oss over å få flere ben å stå på, og at Mikla Supercars blir et morsomt tilskudd, sier Tveraabak.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Åtte nordmenn venter på Super-Ferrari
Før den er vist frem skal åtte nordmenn ha skrevet kontrakt på Ferraris nye 812 Superfast.
00:38
Publisert: