Antallet nye personbiler endte i 2016 opp på 154.603, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Det er en økning på 2,6 prosent fra året før, og det tredje beste året noensinne, etter 1986 og 1985.
Det norske bilmarkedet er i stor grad modelldrevet, men også svært avhengig av hvordan bilavgiftene slår ut. Det har spesielt gjort et kraftig utslag i registreringene av de største luksus-suvene på markedet. Mange av disse har kommet i ny versjon, og de største salgssuksessene kommer i ladbare versjoner.
Januar blir hyggelig
Det har ført til en økning på over 150 prosent for suvmodeller som har en gjennomsnittspris på mer enn én million kroner. På topp kommer Volvo XC90 som kom på markedet i 2015.
– Hvor kommer alle kundene fra?
– De kommer fra to steder. Det er lojale Volvo-kunder som følger oss opp og ned i segmentene. De har kanskje en XC60 og går opp ett hakk. Men det er også nye kunder som vil teste ut Volvo og ny teknologi som de ser virker, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Cars Norway.
For de ladbare hybridversjonene har avgiftssystemet gitt rabatter i 100.000-kroners-klassen. Ettersom avgiftene har gjort disse bilene enda billigere ved årsskiftet, har mange ventet med å få sin bil utlevert til nå i januar.
– Det er ikke noe som tyder på et fall i dette markedet?
– Nei, absolutt ikke. Det har flasket seg opp en del biler i desember der kundene venter med å få bilene på grunn av avgiftene, sier Herland.
Volvo XC90 T8, som er den ladbare modellen av Volvos store suv med 400 hestekrefter, har over nyttår fått en avgiftslette på i underkant av 100.000 kroner.
– Det er mye penger ute blant folk, og ikke noen lavkonjunktur, om vi ser bort fra enkelte områder på Vestlandet. Folk bruker mye mer penger på bil nå enn for seks-syv år siden. Det er en markant endring. I tillegg er Norge et suv-marked, sier Herland.
Han får støtte av den norske Audi-sjefen.
– Det kommer til å bli en hyggelig januar, sier Audi-sjef Harald Edvardsen-Eibak.
Mye leasing
Audis store luksussuv Q7 kom i 2016 i ny utgave, og det har aldri blitt registrert så mange Q7 siden bilen kom for første gang i 2005. Han mener mye henger sammen med de gunstige avgiftene.
– Det har vært voldsom interesse for Q7 e-tron siden den ble lansert. Vi ser stadig oftere at kunder i større grad enn tidligere søker teknologien og ikke primært tenker på merke. Andelen som velger å lease denne modellen er relativt høy, sammenlignet med modeller med ordinær forbrenningsmotor. Dette henger sammen med at de ladbare hybridbilene kommer veldig gunstig ut for leasingkunder, og slik tiltrekker seg nye kundegrupper, sier Edvardsen-Eibak.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.