Tesla la nylig frem sitt resultat for fjerde kvartal 2020, som var svakere enn ventet. Samtidig kommer selskapet med en oppdatert versjon av Model S og Model X. Utseendemessig er det lite som skjer, men det gjør det innvendig og under skallet.

Superbil-ytelser

Toppmodellen «Plaid+» har tre motorer på til sammen 1100 hestekrefter. Akkurat når det kommer til effekt oppgitt i hestekrefter har Tesla brent seg på å oppgi slike tall før, så det er sannsynlig at de har sitt på det tørre her. Ifølge produsenten gjør det bilen til den raskest akselererende serieproduserte bilen noensinne. Null til 100 km/t skal tilbakelegges på under 2,1 sekunder.

Denne gangen sparer ikke Tesla på toppfarten heller, den er oppgitt til 322 km/t. Rekkevidden, som foreløpig oppgis til 837 kilometer, er også imponerende. På Teslas nettsider forventes levering av denne modellen, som koster fra 1,4 millioner kroner, til sent i 2021.

Som med Model 3 er det meste av blankt metall fjernet også fra Model S.
Som med Model 3 er det meste av blankt metall fjernet også fra Model S. (Foto: Tesla)

Om du er utålmodig, og ikke har så mye penger å avse, kommer Model S i to litt svakere versjoner. Model S Plaid er 200.000 kroner billigere, men har fremdeles tre motorer, 1020 hestekrefter og gjør null til 100 km/t på 2,1 sekunder. Hovedforskjellen er et mindre batteri som gir en rekkevidde på 628 kilometer.

Den billigste Model S starter på 830.000 kroner, og heter Long Range. Med 3,2 sekunder fra null til 100 km/t, er den fremdeles rask. Rekkevidden er oppgitt til 663 kilometer.

Moderne indre

Tesla er åpenbart lydhøre overfor sine kunder, og har ofte kommet med oppgraderinger etter kundenes ønsker. Innvendig er bilen totalforandret. Blant annet med et sci-fi-aktig ratt, i tillegg er den tidligere stående skjermen blitt liggende.

Nye Tesla Model S har et ryddig interiør. Sjekk det rattet.
Nye Tesla Model S har et ryddig interiør. Sjekk det rattet. (Foto: Tesla)

Bilen får et nytt lydanlegg med aktiv støydemping som skal sørge for lavere støy. I tillegg til den 17-tommer store skjermen i midtkonsollen, er det en skjerm foran føreren, samt en skjerm bak armlenken som skal brukes av de i baksetet. Der muliggjør en spilldatamaskin tidtrøyte for alle passasjerer.

DN spør Tesla-entusiast Jim Roger Johansen, som blant annet står bak Facebook-siden Teslanytt, om hva han anser som de viktigste endringene. Han sier at det folk klaget mest på i interiøret var plassering av koppholdere, trådløslading, lommer i dørene og en skjerm som kan tiltes mot føreren. Han mener skjermen nå er snudd for å forberede bilen for fremtiden.

Hadde bilen på rens. Resultatet ble ikke helt som forventet
– Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.
02:25
Publisert:

– Mange Model S og X eiere ville ikke ha horisontal skjerm, men dette er en naturlig utvikling for Tesla da de satser på underholdning når bilen står parkert i første omgang, og i fremtiden blir det mulig når bilen kjører selv. Selv om det er mange år til det er en realitet, legger Tesla et tydelig grunnlag for en slik fremtid nå, så slipper de å gjøre om alt den dagen det blir lov med selvkjøring, skriver Johansen i en melding.

Oppdatert X

Også Model X får mange av de samme oppdateringene. Toppmodellen Plaid får 1020 hestekrefter, en rekkevidde på 547 kilometer og skal gjøre null til 100 km/t på 2,6 sekunder. Det er i tilfelle raskere enn Porsche 911 Turbo S.

Long Range-modellen kan kjøre inntil 580 kilometer, og gjør null til 100 km/t på 3,6 sekunder. Prisene øker med 100.000 krooner fra dagens billigste modell, og du må nå ut med 950.000 kroner for å bli eier av en Model X, mens Plaid koster 250.000 kroner mer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.