Registreringstallene for februar har akkurat kommet, og de viser at leveringene av nye biler er i ferd med å ta seg opp etter en elendig start på året med de svakeste januartallene på ti år.
Utenfor Teslas anlegg i Drammen står flunkende blanke Teslaer på rekke og rad og venter på skilt og sine nye eiere. Model 3-leveringene har startet i Norge, og det vises også på registreringsstatistikkene.
Samlet ble det registrert 11.106 personbiler i februar, det er nesten 1000 biler mer enn samme måned i fjor. Av disse var 40,6 prosent elbiler.
Tesla tredje størst i Norge
Det er spesielt leveringene av Tesla Model 3 som sørger for at elbilsalget tar av. Til tross for at registreringene ikke kom i gang før et stykke ut i måneden, er det registrert 791 Model 3 i Norge i februar. Dermed er bilen den nest mest registrerte denne måneden, kun slått av Volkswagen Golf, som både kommer som elbil og med konvensjonelle drivlinjer.
– Det er stor interesse for Model 3 i Norge, og det er mange som allerede har bestilt en. Tesla kommenterer av prinsipp ikke salgs- eller leveringstall, men vi er fornøyde med interessen for Model 3 så langt, sier Nora Wisløff Egenæs i Tesla Norge til DN.
På den andre siden av Drammenselva for Teslas lokaler, innerst i Drammensfjorden, har en stor bilfraktbåt lagt til tidligere på morgenen. Enorme mengder biler står på rekke og rad. Mange av dem har den umiskjennelige taklinjen til Teslas billigste modell.
Hvor mange nordmenn som venter på bestilte biler, er det få som vet, men at det er mange, kan det ikke være tvil om. Med 1016 registreringer er Tesla i februar det tredje største personbilmerket i Norge, etter Volkswagen og like bak Toyota.
Rush i mars
Neste uke starter leveringene av den nye Tesla-modellen fra Norges Varemesse på Lillestrøm. På parkeringsplassen er det foreløpig lite aktivitet, men rekke på rekke med Model 3, opp mot 200 biler står tilsynelatende forlatt og venter på å komme på veien. Alt ligger til rette for at Tesla-registreringene kommer til å nå nye høyder i mars. Dette er før de billigste modellene kommer til Norge.
Ifølge en tweet fra Elon Musk kommer basismodellen til Europa om et halvt år. Da vil antageligvis prisen presses nedover mot 300.000 kroner.
Av de ti mest populære modellene i februar, er det kun de to Toyota-modellene på niende og tidene plass, RAV4 og Yaris som ikke kan lades.
Festen er ikke over, det er billige lån igjen. Hør fersk podkast fra Finansredaksjonen:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.