Lille Norge er et av Teslas viktigste markeder. Ifølge årsregnskapene gikk det norske folk i anskaffelse av 8584 flere elbiler av det populære amerikanske merket i 2018. Det er 274 biler mer enn året før.

Tall for fjoråret viser at Teslas norske avdeling hadde et godt år – selv om inntektene var noe ned, fra 6,8 til 6,6 milliarder norske kroner.

– Vi har hatt et godt fjorår på tross av at noen satt på gjerdet og ventet på Model 3, som vi først begynte å levere i inneværende år, sier Teslas kommunikasjonssjef Even Sanvold Roland.

I 2017 lå driftsresultatet for Tesla i Norge på 52 millioner – året etter var det nesten doblet, til 98,5 millioner. Etter at selskapet betalte sine 24,6 millioner i skatt, landet årsresultatet på 50 millioner.

100 dagers ventetid

2018 var derimot langt fra knirkefritt for Tesla.

Et underskudd på servicearbeidere i Norge har ført til at bileiere som har fått elbilen på verksted har måttet tåle å vente lenge på bilen sin. I fjor juli var kapasiteten på verksteder så sprengt at Teslaer sto på rekke og rad på en nødparkeringsplass på Karihaugen, rett utenfor Oslo.

Og lite vitner om at kapasitetsproblemene opphørte ved årsskifte – så langt i år har Forbrukerrådet mottatt 91 tvistesaker mot Tesla knyttet til feil og mangler, som er en økning på 86 saker fra året før. Tidligere denne uken skrev DN om Tesla-eier Magnus Rambraut, som har hatt sin bil på verksted i 100 dager og ønsker å heve kjøpet.

– Hvordan skal Tesla gjenvinne tilliten i det norske markedet?

– Tillit er noe vi jobber med hver eneste dag, fordi vi, i motsetning til andre, lever ene og alene av fornøyde kunder. Vi bruker ikke reklame eller betalt synlighet overhodet, så vi har en veldig sterk interesse av å tilby den beste kundeopplevelsen, sier Teslas kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland til DN.

Han viser til at elbilprodusenten har klart å kutte forventet ventetid på verksted fra tre til fire måneder, og ned til under to uker.

– Så vi jobber med kundeopplevelsen i alle ledd.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Her kollisjonstestes Tesla Model 3
Euro NCAP kollisjonstestet nylig Tesla Model 3. Se hvordan bilen klarte seg i testen.
00:36
Publisert: