Elbilene fra Tesla beundres verden rundt. I Norge har Tesla vært en stor salgssuksess i flere år, og nå går det mot ny salgsrekord.
Blant investorer og bileksperter er imidlertid meningene om Teslas fremtid svært delte, på grunn av skuffende produksjonsutvikling og stadig voksende underskudd. Tesla-aksjen er den mest shortede i verden. En av shorterne er Jan Petter Sissener og hans fond som har lagt 90 millioner kroner på bordet i et veddemål om at Tesla-aksjen skal stupe.
Bilindustrilegenden Bob Lutz, som blant annet har vært styreleder i General Motors, sa nylig at med den hastigheten Tesla nå taper penger så vil selskapet være borte fra markedet innen 2019.
Og det er ingen overdrivelse å si at pengekassen til Tesla tappes i høyt tempo.
De siste tolv månedene har Tesla svidd av 8.000 dollar (rundt 66.000 kroner) hvert eneste minutt, eller 480.000 dollar (3,9 millioner kroner) hver eneste time, skriver Bloomberg News.
Hvis tapene fortsetter i samme tempo er Teslas kasse ifølge Bloomberg bunnskrapt nøyaktig mandag 6. august neste år.
Tross dette er det mange investorer som ikke lar seg skremme, for tirsdag steg Tesla-aksjen nesten tre prosent til 317,81 dollar, noe som priser selskapet til 438 milliarder kroner. Det tilsvarer omtrent den samlede verdien av de tre norske storselskapene Telenor, Orkla og Gjensidige.
– Trenger penger, og det raskt
Selv om Tesla løpende får inn en del penger fra kjøpere som betaler en viss sum på forhånd når de bestiller ny bil, er dette ifølge Bloomberg småpenger sammenlignet med selskapets finansielle behov.
Selskapet bruker nå over én milliard dollar (over åtte milliarder kroner) i kvartalet som følge av massive investeringer for å kunne masseprodusere den nye Model 3. Bilen med en USA-pris på 35.000 dollar vil ifølge Bloomberg neppe generere overskudd med det første.
– Uansett om de klarer seg ti måneder eller ett år, så trenger de penger, og det raskt, sier analytiker Kevin Tynan til Bloomberg Intelligence. Hans estimat er at Tesla må hente inn minst to milliarder dollar (16,4 milliarder kroner) i frisk kapital frem til sommeren neste år.
Tesla har tidligere sagt at det har rikelig med penger til å nå målet om å produsere 5.000 av Model 3 innen utgangen av mars, og at selskapet etter det tidspunktet forventer å «generere en betydelig kontantstrøm fra driften».
– Så lenge selskapet brenner penger, vil det fortsatt være avhengig av tålmodigheten og entusiasmen til det åpne markedet eller de dype lommene til en hvit ridder, sier porteføljeforvalter Christian Hoffmann hos Thornburg Investment Management til Bloomberg.(Vilkår)
-
'' Uforståelig bruk av offentlige midler Togsubsidier per km. per passasjer: kr. 2,50 Subsidier til ekspressbuss: kr. 0
- Golf og Passat må vike for Volkswagens gigantiske elbil-satsing
- Tesla lanserer verdens raskeste familiebil
-
Elbilen gir CO2-utslipp
- Tesla-tall skuffer – og her er det store marerittet