Den velkjente elbil-produsenten, Tesla Inc., la onsdag kveld frem sitt resultat for andre kvartal. Det viser et resultat på minus 1,9 millioner dollar.

Det var duket for stor spenning til resultatet, etter at selskapet la frem et negativt resultat i første kvartal, samtidig som de hadde positive både i andre og tredje kvartal av 2018.

Omsetningen i andre kvartal endte på 6,3 milliarder dollar. Marketwatch skrev at forventet inntjening for andre kvartal var på 6,5 milliarder dollar. Sammenlignet hadde Tesla en omsetning i første kvartal på 4,5 milliarder dollar og fire milliarder dollar i andre kvartal i fjor.

Resultat per aksje var forventet til et tap på 0,35 dollar per aksje, og resultatet endte på et tap per aksje på 1,12 dollar.

I forkant av resultatfremleggelsen var det særlig bruttomarginen investorer var spent på. I andre kvartal endte den på 18,9 prosent.

En bruttomargin på mellom 21 til 23 prosent presentert som et godt mål, og hvor "alt lavere enn det ville støtte en nedgangs-tanke om Teslas lønnsomhet og alt høyere ville støtte en oppgangs-tanke", skriver CNBC som gjengir en analytiker.

I etterhandelen faller aksjen dramatisk – og vaker på ned ti prosent.

Rekordmange leveringer i andre kvartal

Etter et skuffende resultat første kvartal, meldte Tesla tidligere i andre kvartal en rekordhøy levering av biler på 95.200, som var 51 prosent høyere enn i førstes kvartal, og da ga positive signaler til resultatet i andre kvartal.

Siden Tesla la frem leveringstallene i juni er aksjen opp 45 prosent på Nasdaq-børsen.

Likevel er mange investorer skeptiske til Teslas utsikter for 2019 og det ligger stor spenning til om selskapet klarer å levere mellom 360 og 400 tusen biler som de tidligere har lovet.

Stor spenning til Kina og Model Y

I 2018 startet Tesla byggingen av Gigafactory 3 i Kina som har som mål å produsere 250.000 biler hvert år.

Analytikere i Morgan Stanley rapporterte tidligere i juli at de er positive til utviklingen i Kina og forventer at ferdigsstillingen kan skje fortere enn forventet, som er at produksjonen skal starte november i 2019.

Investorer var også spente på utviklingen av Model Y og hva selskapet vil si på kvartalspresentasjonen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.