I en pressemelding fra Tesla Norge kunngjør den amerikanske elbilprodusenten at den nå setter ned prisene for alle varianter av sin billigste bil, Model 3.

Innstegsversjonen «Standard range plus» settes ned fra 430.900 til 399.900 kroner, mens «Long Range» kuttes fra 484.900 til 449.900 kroner. Toppmodellen «Performance» senkes 40.000 kroner til 499.900 kroner.

Valutasvingninger

Sist Tesla endret prisene på Model 3 var i april 2020, da valutasvingningene gjorde at Model 3 ble opp til 12 prosent dyrere. Dollarkursen den gang lå på 10,27, mens den i skrivende stund er 90 øre lavere.

Samtidig har det kommet en rekke konkurrenter på banen, blant annet Polestar 2 som koster drøye 450.000 kroner.

DNs biljournalist liker utseendet på den ene best – men mener vinneren er bedre å kjøre
Hvilken skal du velge? Tesla Model 3 eller Polestar 2?
03:15
Publisert:

Hittil i år er det registrert 3231 Model 3 i Norge, noe som gjør den til den femte mest registrerte modellen i år. Likevel er dette en nedgang på over 10.000 biler sammenlignet med samme periode i 2019, da Tesla Model 3 endte som Norges soleklart mest populære modell.

Leveringsproblemer

– Vi har vært åpne om at vi har hatt utfordringer med å skaffe nok biler til Norge på grunn av nedstengningen av fabrikken tidligere i år, og ønsket ikke å gjøre endringen før vi var sikre på at vi var leveringsdyktige ovenfor nye kunder, skriver informasjonssjef Even Sandvold Roland i en epost til DN.

Utvalget av elbiler øker stadig. Volkswagen ID. 3 er endelig lansert, og snart er det registrert 3000 av også denne modellen, selv om leveringene ikke startet før i september i år. Denne modellen starter på 342.400 kroner, men er i en annen klasse enn Tesla Model 3.

Samtidig som Tesla setter ned prisene, har selskapet også satt ned renten for billån til 0,25 prosent, noe som tidligere har gitt utslag i økt salg.

– Model 3 har vist seg å være ekstremt konkurransedyktig på egen hånd. Bilen ble Norges mest solgte i 2019, har vunnet flere viktige priser, og gjør det fortsatt svært godt i sammenligningstester med nyere elbiler på markedet, skriver Roland.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.