Mandag viste den amerikanske elbilprodusenten Tesla frem sine visjoner om selvkjørende teknologi. Natt til onsdag kunngjorde selskapet forbedringer på sine to eldste modeller, Model S og Model X.

Begge modellene får en ny drivlinje som skal gi forbedret rekkevidde, og i tillegg er innstegsmodellene tilbake for både S og X. Dette er et svar på halveringen av salget av de to modellene, som elbilentusiast og investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Investment Management tidligere denne måneden mente bekymret markedet. Det er på disse modellene Tesla tjener mest penger.

Model S Standard Range kommer nå med en estimert rekkevidde på 45 mil og en pris på 739.000 kroner. Bilmodellen 75D var den mest populære versjonen av både Model S og X før de forsvant fra prislistene ifjor.

Prisen for den nye innstegsmodellen er omkring 50.000 kroner lavere enn hva billigste modell kostet inntil i natt. Det var riktignok Long Range-versjonen med større batteri. Det er også fem tusen mer enn 75D-modellen Tesla hadde i sine prislister inntil starten av mars i år. Long-range-modellen får nå en rekkevidde på 61 mil, og prisen øker med 26.000 kroner til 816.400 kroner. Tilsvarende økning er det på Performance-modellen som har en rekkevidde på 59 mil.

Tesla leverte 63.000 biler til nyere eiere i årets første tre måneder, mens 76.000 var ventet av analytikerne, ifølge CNBC. Rundt 50.900 biler var Model 3, mens 12.100 var Model S og Model X, som er betydelig ned fra tidligere kvartaler.

Næss påpeker at salgstallene for Model S og Model X er tilbake på 2015-nivå, og 56 prosent lavere enn i fjerde kvartal 2018. Det er også 46 prosent færre enn i første kvartal i fjor.

– Det er altså en halvering, sa investeringsdirektøren til DN.

Billigere storsuv

Model X kommer også i en standard range-versjon med en rekkevidde på 375 kilometer. Også her faller innstegsprisen med i underkant av 50.000, men batteriet er også mindre.

Som for Model S, øker også prisene for de andre versjonene av Model X med omkring 30.000 kroner. Model X Standard Range starter på 784 400 kroner.

Ifølge Teslas norske informasjonssjef, Even Sandvold Roland er det ikke kun rekkeviddens om er endret. Bilene skal ha fått et forbedret ladesystem, som lar bilene ta imot opptil 145 kW på dagens generasjon Tesla Superchargere, og opptil 200 kW på V3-Superchargere.

Luftfjæringssystemet er blitt forbedret, og skal nå tilpasse seg automatisk kjøring og kjøreforhold.

Tesla er hittil i år Norges mest solgte bilmerke med 7741 biler. Majoriteten av disse er av den rimeligere Model 3-varianten. Hittil i år er Model S-registreringene ned 72 prosent, og Model X-registreringene er ned om lag 40 prosent sammenlignet med samme periode året før.

Premierer gamle kunder

Tidligere i år gjorde Tesla om på sine raskeste modeller, slik at den heftigste akselerasjonen, «Ludicrous Mode» måtte bestilles spesielt, og betales relativt heftig for.

For å premiere tidlige kunder, gir Tesla nå vekk denne funksjonen til eksisterende Model X og S-kunder som kjøper en ny Performance-modell. Samtidig har prisen for denne funksjonen nå gått litt ned for andre kunder, til 99.100 kroner for Model S, og 94.800 for Model X.

Til tross for et massivt leveringstrykk fra Tesla i slutten av første kvartal, er Model 3 også så langt i april Norges mest populære modell med 661 registreringer, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Test av Tesla Model 3: Slik takler den norsk vinterføre
De første eksemplarene av Tesla Model 3 er endelig på norske veier, nesten to år etter at tusenvis av nordmenn bestilte bilen.
03:12
Publisert: