Tesla har åpnet for bestilling av den billigere versjonen av Model 3; Standard Range Plus. Med en startpris på 377.020 kroner er det nå mulig å kjøpe Norges mest solgte bil i år ferdig levert til under 400.000 kroner.

–WLTP-rekkevidden er estimert til 415 kilometer. Vi har foreløpig ikke fått estimert leveringstid til Norge for Standard Plus-varianten, men vil gi beskjed så snart vi vet dette. Norske kunder som bestiller Long Range og Performance-variantene i dag har fortsatt estimert levering i mai, skriver Even Sandvold Roland, informasjonssjef i Tesla Norge i en epost til DN.

83.000 billigere

Bilen har i motsetning til de versjonene Tesla hittil har tilbudt i Norge, kun bakhjulsdrift. Null til 100 km/t går ett sekund tregere enn for Long Range-modellen som hittil er den mest populære versjonen i Norge. 5,6 sekunder er likevel raskt for en bil til den prisen. Prisen for den nye versjonen er omkring 83.000 billigere enn for Long Range-modellen.

–Har dere noen tro på denne modellen i firehjulsdrift-landet Norge?

–Vi ønsker å ha en rimeligere innstegsvariant for de kundene som er helt fornøyde med litt lavere rekkevidde og bakhjulsdrift, og så fortsetter Long Range All-Wheel Drive å være tilgjengelig for de som vil ha firehjulsdrift, skriver Sandvold Roland.

For å forenkle bestillingsprosedyrene har Tesla også gjort Autopilot-pakken til standardutstyr.

–Det betyr at adaptiv cruisekontroll og filholderen Autosteer nå er inkludert. De mest avanserte funksjonene, som for eksempel Navigate on Autopilot, er fortsatt en separat utstyrspakke, skriver Sandvold Roland.

Prisen for denne er 41.800 kroner ved bestilling. Den kan også etterbestilles, men da er prisen 59.000 kroner.

Billigste versjon forsvinner?

Teslas bloggsider skriver selskapet at de vil forenkle produksjonen ytterligere ved å fjerne den enkleste modellen, Standard Range fra nettbestilling. Grunnen er at flertallet av kundene i USA har valgt Plus-versjonen som har litt lengre rekkevidde og noen flere funksjoner. Man kan bestille versjonen, men da blir den «nedgradert» via programvare. Rekkevidden forkortes med 10 prosent og enkelte funksjoner forsvinner, blant annet varmeseter. Dette kan åpnes igjen i ettertid, og vice versa.

Også den bakhjulsdrevne versjonen av bilen med størst batteri, forsvinner fra nettsidene og må bestilles ved å ringe eller besøke butikken, heter det på bloggen. Denne versjonen har ikke hittil vært tilgjengelig i Norge.

Hittil i år har det ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken blitt registrert nesten 6500 Model 3 i Norge, noe som gjør den til den klart mest populære modellen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Test av Tesla Model 3: Slik takler den norsk vinterføre
De første eksemplarene av Tesla Model 3 er endelig på norske veier, nesten to år etter at tusenvis av nordmenn bestilte bilen.
03:12
Publisert: