Tesla og toppsjef Elon Musk la sent onsdag kveld frem sine resultater for årets tre første måneder, lenge etter at de amerikanske børsene hadde avsluttet handelen.

Ifølge finansfjernsynskanalen CNBC hadde analytikerne på forhånd regnet med at selskapet skulle tape 69 cent per aksje i kvartalet, med samlede inntekter på 5,2 milliarder dollar.

Fasiten ble mye verre.

Tesla la i stedet frem et svært skuffende resultat, et tap på hele 2,90 dollar per aksje, et underskudd som dermed var mer enn fire ganger så stort som aksjeanalytikere hadde regnet med.

Totalt var underskuddet på 668 millioner dollar, eller om lag seks milliarder kroner, i årets første kvartal. Til sammenligning var underskuddet i samme kvartal for et år siden på 784 millioner dollar, mens Tesla hadde et overskudd på 210 millioner dollar i fjerde kvartal i fjor.

Smell

Resultatet blir påvirket av at Tesla gikk på en real smell i regnskapet: Som følge av endrede priser på S- og X-modellene fikk Tesla et tap på 121 millioner dollar, eller i overkant av én milliard kroner, knyttet til garantiene Tesla gir på bilene sine og nedskrivning av verdien av biler på lager. I tillegg hadde selskapet 67 millioner dollar eller nesten 600 millioner kroner i omstillingskostnader og andre engangskostnader.

Inntektene skuffet også, og var på bare 4,54 milliarder dollar, og dermed langt under hva markedsaktørene hadde regnet med.

Gjentar ambisjonen

Forventningene falt etter at Tesla for ikke lenge siden la frem lavere tall enn ventet på utleverte biler tidligere i måneden. Ifølge CNBC leverte Tesla bare 63.000 biler, mens analytikerne hadde håpet selskapet klarte å levere hele 76.000 biler.

- (..) Som følge av uforutsette hendelser hadde vi bare levert halvparten av kvartalets antall ti dager før kvartalsutløpet. Dét gjorde at et stort antall bil-leveringer ble skjøvet til andre kvartal, konstaterer Tesla onsdag kveld.

Det er særlig den nyeste biltypen, Model 3, som har skuffet. Bilen skal være den første massemarkedssuksessen for Tesla, og mange investorer har store forventninger til at denne modellen skal gjøre Tesla til en lønnsom elbilprodusent.

– Selv om vi driver mot høyere interne mål gjentar vi vår tidligere guiding om å levere 360.000-400.000 biler i 2019, tilsvarende en økning på rundt 45–65 prosent fra 2018, skriver toppsjef Elon Musk og Teslas finansdirektør Zachary Kirkhorn i en oppdatering til aksjonærene onsdag kveld norsk tid.

– Et aggressivt mål

Samtidig understreker de to at selskapets produksjon av biler vil være langt høyere enn hva som blir levert kundene ettersom det tar tid å transportere bilene fra produksjonslokalene i California til kundene.

– Hvis Gigafactory Shanghai når volumproduksjon tidlig i fjerde kvartal, vil vi kunne produsere så mange som 500.000 biler globalt i 2019. Det er et aggressivt mål, men det er det vi har som mål. Basert på det vi vet i dag, ser det imidlertid ut som det er svært sannsynlig at vi produserer flere enn 500.000 biler globalt i året frem til 20. juni 2020, fortsetter Musk og Kirkhorn.

Etter å ha levert skuffende 63.000 biler i første kvartal, regner Tesla med å levere 90.000-100.000 biler i perioden april til juni.

Kutter, og advarer

Tidligere i år gikk elbilprodusenten også inn for innsparinger ved å kutte jobber og redusere antallet butikker, samt med en advarsel om en vanskelig tid fremover.

Rett etter påske hadde Tesla et arrangement for investorene om kommende selvkjørende teknologi som skal leveres på bilene, der det ikke trenger å sitte noen bak rattet allerede i 2020.

–Når alt kommer til alt, mener vi at arrangementet var en måte for selskapet å fokusere investorer bort fra det underliggende etterspørsel- og marginntrykket selskapet står overfor, når de lanserer Model 3 ute på massemarkedet, og ettersom det har vært svak etterspørsel etter Model S og X, skrev David Tamberrino, analytiker i Goldman Sachs, ifølge Automotive News.

Nye modeller

Natt til onsdag kom selskapet med flere endringer for sine eldre modeller, og lanserte nye innstegsmodeller for Model S og Model X. Målet er å få opp igjen produksjonen av disse to modellene som selskapet tjener mer penger på enn folkemodellen Model 3, som er den store bestselgeren i år på det norske markedet.

Elon Musk og Tesla har troen, og regner ifølge onsdagens oppdatering med å få inn mer penger i kassen fra den vanlige driften enn det går ut i hvert av kvartalene fremover. Det er før investeringene i blant annet fabrikker trekkes fra.

Etter hvert som økte leveringer og kostnadskutt får effekt, tror Tesla-sjefene at selskapet igjen vil gå i pluss i tredje kvartal, og selv om de regner med underskudd i andre kvartal, vil det være betydelig lavere enn i første kvartal.

I Norge ble det registrert 7026 biler totalt fra Tesla i første kvartal, viser tall for Opplysningsrådet for veitrafikken. Av disse var 6123 av Model 3, 632 Model X og 269 Model S.

Kvartalsrapporten ble offentliggjort lenge etter at den offisielle handelen på børsene hadde stengt. Der stengte Tesla-aksjen ned to prosent til 258,66 dollar. I såkalt utvidet handel, som typisk preges av at det er færre aktører som handler og prisene derfor svinger mer enn vanlig, snudde aksjen først til en liten oppgang. Tesla-aksjen endte imidlertid til slutt ned ytterligere 0,14 prosent fra onsdagens offisielle sluttnotering. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.