Elon Musks elbilgigant la onsdag kveld frem selskapets resultater for andre kvartal. De bar preg av produksjonsstopp, milliardtap på bitcoin-fall og forsyningsproblematikk. Likevel leverte selskapet med den eksentriske milliardæren som hovedeier, bedre resultater enn det som var ventet.

Etter vel ti minutter i etterhandelen på Wall Street steg Tesla-aksjen rundt fire prosent. Så falt den litt tilbake.

Inntektene til Tesla endte på 16,9 milliarder dollar for kvartalet, en oppgang på 42 prosent sammenlignet med fjorårets andre kvartal hvor selskapet tjente 11,96 milliarder dollar.

Tesla-fabrikken i Kina, som står for 40 prosent av produksjonen, har måttet holde pandemi-stengt gjennom kvartalet. Dermed ble langt færre biler levert enn i kvartalet før. 2. juli ble det kjent at selskapet leverte 256.520 elbiler i andre kvartal– hvilket er en nedgang fra 310.000 i første kvartal, som var ny rekord.

Det er første gang på to år at leveringshastigheten har gått ned.

På forhånd var det ventet at Tesla ville ha et resultat på 1,9 milliarder dollar i andre kvartal, som gir et resultat per aksje på 1,83 dollar. Resultatet per aksje endte på 2,27 dollar.

Overskuddet endte på 2,62 milliarder dollar, opp fra 1,6 milliarder dollar i fjor.

Stigende produksjonsnivå

Utfordringene for Tesla har fått flere til å så tvil om de vil nå produksjonsmålet på 1,5 millioner biler i 2022. Ifølge WSJ venter den samlede analytikerstanden nå at selskapet vil slite med å levere 1,4 millioner biler i løpet av året.

Tesla har investert milliarder av kroner i nye fabrikker i Brandenburg i Tyskland og i Austin i Texas. Elon Musk har kommentert at det brennes av penger på fabrikkene i Kina og Tyskland.

Ifølge Tesla har produksjonsnivået aldri vært høyere for elbilprodusenten enn i juni måned i år. Det er dermed ventet økt produksjonen det neste halvåret.

Tesla planlegger å øke produksjonskapasiteten så raskt som mulig, og vil med tiden ha en 50 prosent gjennomsnittlig årlig vekst i kjøretøyleveranser. Veksthastigheten vil være avhengig av kapasitet, fabrikkfunksjonalitet, operasjonell effektivitet og kapasiteten og stabiliteten i forsyningskjeden.

Elbilprodusenten Tesla har i likhet med mange andre teknologi- og vekstaksjer fått hard medfart på børs de siste månedene. Siden toppnoteringen på 1229 dollar per aksje i fjor høst, har Tesla-aksjen falt 38 prosent i år. Tesla har en markedsverdi på 767,52 milliarder dollar.

Elon Musk eier 17 prosent av børsnoterte Tesla privat. Ifølge Forbes har Musk en nettformue på 230,8 milliarder dollar.

Kvitter seg med bitcoin

Tesla skal mot slutten av andre kvartal ha solgt 75 prosent av selskapets bitcoin-beholdning, som det investerte i for like over et år siden.

Skyhøy inflasjon og tiltagende resesjonsfrykt har fått investorer til å flykte bitcoin, som nylig falt under 20.000 dollar – mot over 47.000 dollar ved inngangen til året.

Ved utgangen av andre kvartal var bitcoin-kursen 19.840 dollar. Det er godt under Teslas kostpris på 32-33.000 dollar. Dermed var det ventet at Tesla måtte ta nedskrivninger på rundt 4,7 milliarder kroner på bitcoin-fallet, ifølge CNBC.

Tesla som hadde bitcoin for en totalverdi på rundt to milliarder dollar ved årsskiftet, ifølge CNBC, har nå byttet kryptovaluten inn i tradisjonell valuta. Dette bidro med 936 millioner dollar til kontantbeholdningen.

Svingninger i bitcoin-prisen har imidlertid ingen løpende effekt på Teslas inntjening, og det er det kun realiserte kjøp og salg av kryptovalutaen som påvirker. Derimot skal den aktuelle kursen tas inn i regnskapet om det er lavere enn kjøpskursen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.