Tesla leverer betydelig bedre enn ventet, og aksjekursen stiger kraftig i etterhandelen. Selskapet melder om lyse fremtidsutsikter.

Aksjekursen var opp 18 prosent et kvarter etter at resultatene ble lagt frem.

Toppsjefen Elon Musk er i strålende humør, noe han også gir uttrykk for på Twitter.

Tesla melder om et resultat på 143 millioner dollar, eller 80 cent per aksje, i tredje kvartal, mot 311 millioner og 1,82 dollar i tilsvarende kvartal ifjor. Justert for engangskostnader var resultatet på 342 millioner, eller 1,91 dollar per aksje, mot et justert resultat på 3,02 dollar for et år siden.

Omsetningen falt til 6,3 milliarder dollar fra 8,82 milliarder for et år siden.

Analytikere hadde på forhånd anslått at Teslas tredjekvartals omsetning ville 6,43 milliarder, og spådde et tap på 42-46 cent per aksje.

«Vi er foran skjema i produksjonen av Model Y og forventer nå lansering innen sommeren 2020. Leveringene burde øke sekvensielt og årlig, med enkelte sesongvariasjoner. Vi er meget sikre på over 360.000 leveringer i år», skriver Tesla i kvartalsrapporten.

Teslas resultater drives av leveringer av bil. Tallene for tredje kvartal er allerede kjent, med 97.000 biler levert og 96.155 produserte biler. Det er en liten økning i leveringer fra forrige kvartal, som også var rekord, mens produksjonen er omkring 10.000 biler høyere. I Norge ble det registrert drøyt 4000 biler fra Tesla i tredje kvartal.

Til tross for at Tesla leverte et rekordstort antall biler var det på forhånd ventet et fall i omsetning fra samme kvartal i fjor, ettersom salget omfatter flere eksemplarer av den rimeligere modellen Model 3.

Ifølge Reuters er det store spørsmålet hvor raskt Tesla får produksjonen i gang ved sin nye fabrikk i Shanghai for å nå målet om å produsere 500.000 biler i året. Forrige uke mottok selskapet godkjenning for å starte produksjonen i Kina. Produsenten har selv kunngjort et produksjonsmål på 1000 biler i uken på denne fabrikken innen året er omme.

Da Model 3 ble satt i produksjon i 2017 tok det et helt år å få produksjonen opp på målet som var 5000 biler i uken. Det var seks måneder mer enn hva Tesla forutså.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.