Søndag 16. september var siste mulighet til å skaffe seg gratis hurtiglading inkludert ved kjøp av en ny Tesla, som gjelder for første eier.

Ved å benytte en henvisningskode fra en annen Tesla-eier ville man som kjøper motta retten til å benytte seg av Teslas verdensomspennende ladenettverk gratis så lenge man eier bilen.

Twitter-meldingen som Musk slettet.
Twitter-meldingen som Musk slettet. (Foto: Kilde: Twitter.com)

Natt til søndag minnet også Tesla-sjef Elon Musk sine Twitter-følgere på at godet var i ferd med å forsvinne.

«Dette tar slutt ved midnatt California-tid. Kommer ikke tilbake», skriver han på Twitter.

Slettet melding

Reaksjonene lot ikke vente på seg.

Selv om gratis superlading lenge har vært ventet å bli utfaset er det fortsatt mange markeder der Teslas elbiler ikke selges, og som derfor har gått glipp av incentivet. Ladenettverket består i dag av nær 1350 lokasjoner med over 11.000 ladestasjoner i Amerika, Europa, Midtøsten, Asia, inkludert Australia.

«Kan dette komme tilbake når Tesla lanseres i asiatiske land? Vi kan jo heller ikke kjøpe en i dag!», skriver en av Musks følgere.

Tesla-sjefen påpeker at det ikke er bærekraftig å gi bort lading. Han antyder også at gratistjenesten legger for mye beslag på ladestasjonene.

«Beklager, det er virkelig ikke bærekraftig ved volumproduksjon og oppfordrer ikke til optimal bruk. Vi skulle nok ha avsluttet dette tidligere», svarer Musk.

Men kort tid etter ble den første tweeten i tråden slettet. Dermed er det fortsatt et åpent spørsmålet om hvorvidt gratis superlading kan komme tilbake, hvor og eventuelt når.

Slettingen fikk andre av Musks twitter-følgere til å reagere.

«Herregud. @elonmusk har allerede slettet sin «det kommer ikke tilbake» melding som viser at dette kun er nok et markedsføringsverktøy for å øke salget», svarer han samme tråden.

Ladekreditt

Gratis superlading har vært et inkludert gode siden de første Model S rullet på norske veier i 2012, og fulgte bilens levetid. Det har i så måte vært viktig incentiv for å lokke bilkjøpere vekk fra fossilt drivstoff.

Fra og med 1. januar 2017 ble godet knyttet til Teslas henvisningsprogram, der man gjennom et antall henvisninger kan vinne alt fra felger og dekk til hjemmeladestasjonen/batteriet «Powerwall».

Samtidig ble superladingen knyttet til første eier så lenge man eide bilen.

Søndag avsluttet Tesla praksisen med gratis superlading via henvisningsprogrammet, og endret dette til en ladekreditt på 800 kroner i det norske markedet.

Kommunikasjonsansvarlig Even Sandvold Roland i Tesla Norge bekrefter at henvisningsprogrammet er endret.

Even Sandvold Roland, kommunikasjonsansvarlig Tesla Norge.
Even Sandvold Roland, kommunikasjonsansvarlig Tesla Norge. (Foto: Skolt, Henrik/NTB Scanpix)

– Vi har hatt et henvisningsprogram en periode med gratis superlading med henvisningskode fra en venn eller kollega. Nå er det erstattet av en kreditt på 800 kroner. Hva som skjer ved neste henvisningsprogram, kommer vi til å melde når den tid kommer, sier Sandvold Roland.

Ordningen med årlig kreditt på 400 kWt for alle Model S og X bygget etter 15. januar 2017 fortsetter, og gjelder uavhengig av henvisningskode. Grovt regnet tilsvarer 400 kWt i overkant av 1500 kilometer.

Det er også ventet at man på et tidspunkt vil kunne kjøpe seg ubegrenset ladekreditt, men dette er ikke bekreftet.

Det skal likevel følge gratis superlading med henvisningskode for nye biler som Tesla i dag har på lager (inventory) for levering før 1. oktober, ifølge Tesla-forum.

«Leveringshelvete»

Tesla lyktes i sommer med å nå målsetningen om en produksjon av «folke-Teslaen» Model 3 på over 5.000 enheter i uken. Siden er alle kluter satt til for å redusere køen av bestillinger, som fortsatt skal ligge over på 400.000.

Det har også gitt en opphopning i leveringer i USA, det eneste markedet som hittil har fått Model 3-leveranser.

Musk har på sedvanlig vis benyttet Twitter til å ventilere. Han ber publikum om enda mer tålmodighet mens de får sving på sakene.

«Beklager, vi har gått fra produksjonshelvete til leveringslogistikk-helvete. Vi gjør rask fremgang. Bør være løst snart», svarer han en frustrert kjøper.

For å strømlinjeforme produksjonen ytterligere, fjernet også Tesla i forrige uke to populære fargevalg fra standardmenyen, svart og sølv metallic (obsidian black, silver).

Valgene vil imidlertid fortsatt være tilgjengelig utenfor konfiguratoren i en periode, men til dobbel pris av tidligere, rundt 16.000 kroner her i Norge.

Tar reparasjonskontroll

Tesla har også fått kritikk for lange service-køer.

Musk har dog tatt utfordringen. I tillegg til massive ansettelser av serviceteknikere, har selskapet etablert mobile verksteder, der serviceansatte reparerer bilen på stedet.

Søndag varslet han også at Tesla vil ta over reparasjon av de fleste kollisjonsskadene og gjøre dette selv ettersom tredjeparter tar «uker til måneder for reparasjoner, og gjør Tesla-eier (og oss) sprø».

Tesla har allerede utført reparasjoner av kollisjonsskader i løpet av et døgn. Målet er imidlertid å gjøre dem på én dag, deretter på under én time, ifølge Musk.

«Målet er at reparerte bilder skal være bedre enn før ulykke. Bør alltid stemme hvis skadede/brukte deler er korrekt erstattet med nye deler», skriver Tesla-sjefen på Twitter søndag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Finanskrisen forklart på halvannet minutt
Da den amerikanske banken Lehman Brothers gikk konkurs 15. september 2008, stoppet verden opp.
01:32
Publisert: