Det var som vanlig høye forventninger før elbilprodusenten Tesla og toppsjefen skulle i manesjen mandag, da selskapet hadde invitert til en heldagspresentasjon.

Først ble oppstarten forsinket, og så etter tre presentasjoner av Teslas nye egenutviklede brikke, dets nevrale nettverk for selvkjøring, og programvareutviklingen, kom godbiten – Elon Musk og Teslas masterplan for veien fremover:

  • Først, i 2019, skal selvkjøringsmuligheten på plass.
  • Så, i 2020, om myndighetene godkjenner det, muliggjøres Robotaxi.

Robotaxi innebærer at Tesla-eiere via sin vanlige app kan melde bilen sin inn og ut av flåten med selvkjørende Teslaer, som så tilgjengeliggjøres «for alle». Eierne kan dermed tjene penger på å leie dem ut.

– Det vil være finansiell galskap å kjøpe noe annet enn Tesla, sa Musk, som deretter sammenlignet det å kjøpe en vanlig bil – om noen år – vil være som å kjøpe en hest.

For Tesla er det også økonomisk oppside. Når robotaxiene tar opp konkurransen med Uber og andre bildelingstjenester, kan bilselskapet selv ta 25–30 prosent av inntektene som sin andel, sa Musk, som også åpnet for at gamle Teslaer overtas av selskapet igjen for å gå inn i flåten.

Robotaxi vil være avhengig av at myndighetene godkjenner det, og Musk innrømte at ikke alle lands myndigheter vil være om bord med en gang. Han hadde imidlertid stor tro på at konseptet ville godkjennes av noen lands myndigheter allerede i 2020.

Samtidig i den siste delen av presentasjonen, lovte Musk i tillegg at produksjonen av Modellene S, X og 3 runder 10.000 biler i uken i 2019, og at modellparken vil utvides med Y-modellen og semien neste år.

Disse løftene kom mot slutten, der Musk snakket om «fremoverskuende uttalelser», med andre ord uttalelser som har betydning for investorene – og myndighetene.

Selskapet kommer med sine førstekvartalstall senere i uken, og ga derfor en i hovedsak teknisk gjennomgang mandag på sin «Autonomy Day», der Musk demonstrerte selvkjøringsteknologien til Tesla. Eller som Musk på forhånd hadde formulert det:

– Tesla vil frigjøre investorene fra tyranniet å måtte kjøre sin egen bil, skrev han på Twitter.

Tesla presenterte mandag sin egenutviklede brikke, som skal brukes til å drive et såkalt nevralt nettverk for selvkjøring.

– Den beste brikken i verden, karakteriserte Tesla-sjefen brikken, «med stor margin».

Nevrale nettverk er designet for å ligne nervevevet i den menneskelige hjernen.

Arbeidet med brikken har tatt tre år, men utstyret er allerede i ferd med å installeres i nye biler.

– Alle Teslaer som produseres nå har alt som er nødvendig for selvkjøring. Du må bare forbedre programvaren, sa Musk.

X- og S-modeller byttet til den nye Tesla-brikken for om lag en måned siden, mens Model 3 byttet for rundt ti dager siden, ifølge Elon Musk.

Tror på selvkjøring neste år

Etter en gjennomgang av utviklingen av hvordan det nevrale nettverket fungerer, opplyste Musk at han regner med å ha klart internt et system for full selvkjøring i løpet av året 2019. Andre kvartal neste år tror han et slikt system kan presenteres, og innen utgangen av 2020 tror Musk at myndighetene kan godkjenne et fullt selvkjørende system.

Brikken er laget for å håndtere en ekstrem mengde med kalkulasjoner på kort tid (50.000 milliarder operasjoner per sekund i det nevrale nettverket), og skal også kunne installeres på allerede leverte Teslaer, opplyste Tesla.

Selskapet har søkt om lag «et dusin» patenter for sin nye brikke og sitt nevrale nettverk.

– Hvis noen andre er virkelig flinke, så kan de skaffe seg det vi har om rundt tre år. Men om to år har vi noe som er tre ganger bedre, sa Elon Musk.

På spørsmål om hvordan Tesla vil håndtere om noen stjeler teknologien, svarte Elon Musk at han gjerne skulle møte dem som klarer noe som er så vanskelig.

– Da vil jeg ansette dem, sa Musk.

Etter en gjennomgang av programvarebiten i Tesla, hvordan systemet lærer å kjenne igjen hendelser og aktører i trafikken og forutse veibildet og hendelser, ble Elon Musk spurt om hvordan systemet vil takle den røffe Los Angeles-trafikken, der andre trafikanter presser seg inn foran andre etc.

Musk opplyste da at Tesla etter hvert vil lansere «mer aggressive» kjøremønster i systemet. Det vil innebære at en «ikke-null» toleranse for bulker.

Til retten mot shorter

Det er som vanlig stor ståhei rundt selskapet før presentasjonen. Ifølge nettstedet Techcrunch hadde Tesla på forhånd fått en rettslig kjennelse for å hindre en kjent shortselger og kritiker av Tesla. Mannen hadde ifølge Tesla kjørt for nær en Tesla Model 3, nær nok til å utløse bilens automatiske sikkerhetssystem da bilen ble filmet i forbindelse med «Autonomy Day».

Presentasjonen kommer samtidig med at selskapet undersøker hva som skjedde da en Tesla Model S tilsynelatende eksploderte mens den sto parkert i Shanghai i Kina. Ifølge BBC er ikke videoen av hendelsen som er lagt ut i sosiale medier bekreftet, men Tesla har sendt et team for å undersøke.

Tesla-aksjen endte ned nesten fire prosent på børsen mandag, mens presentasjonen av teknologien foregikk. Først etter at handelen stengte, kom imidlertid de viktigste uttalelsene om fremtiden for Tesla, og aksjen snudde litt opp igjen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.