Det var knyttet stor spenning til Teslas rapport for første kvartal, som ble offentliggjort etter børsslutt onsdag. Blant annet har det vært mye oppmerksomhet rundt produksjonsflyten for Teslas «folkevognmodell», Tesla Model 3.

Produksjonen av denne modellen har vist seg å være litt mer komplisert enn planlagt, og Musk har selv kalt den automatiserte produksjonen for et «helvete».

I kvartalsrapporten opplyser Elon Musk at før de stengte av produksjonen i en uke i midten av april, hadde de produsert over 2000 Model 3 i uken i tre uker på rad. I den siste uken lå produksjonen på 2270 kjøretøy.

Ifølge kvartalsrapporten har det vært produksjonslinjen for batteriene som har skapt krøll i maskineriet, men nå skal problemet langt på vei være løst.

Derfor gjentar Musk at målet er å produsere cirka 5000 Model 3 i uken om cirka to måneder.

Musk opplyser samtidig at de kommer til å måtte ha planlagte dager med nedetid for å fikse flaskehalser i produksjonen også i tiden fremover.

Når milepælen på 5000 kjøretøy i uken er nådd, vil Tesla bruke erfaringen med å bygge denne produksjonslinjen til å øke kapasiteten til 10.000 biler i uken, skriver Musk i rapporten.

Taper mindre enn ventet

Flere investorer har vært urolige for den finansielle situasjonen i Tesla. Moodys nedgraderte nylig Teslas gjeld, og mange har lurt på om Tesla kan bli nødt til å hente penger i løpet av året, ifølge flere amerikanske medier.

Kvartalsrapporten viser at Teslas tap er mindre enn ventet. Tesla tapte 3,35 dollar per aksje, men det var ventet at tapet ville ligge på cirka 3,58 dollar aksjen.

Selskapet omsatte for 3,41 milliarder dollar i første kvartal og hadde en kontantbeholdning på 2,7 milliarder dollar ved utgangen av første kvartal.

– Hvis vi leverer etter planen, vil vi gå med overskudd i tredje og fjerde kvartal, sier Musk i pressemeldingen.

Han understreker at dette i hovedsak hviler på evnen til å levere 5000 Model 3 i uken, og å løfte bruttomarginen på denne modellen fra svakt negativ i første kvartal 2018 til nær break-even i andre kvartal, og deretter «høyst» positiv i tredje og fjerde kvartal.

Ekstra skift

Tesla 3 har en listepris på 35.000 dollar, litt over 280.000 kroner, og er Teslas forsøk på å nå massemarkedet. Interessen for bilen er stor, men om Musk lykkes kommer an på om Tesla faktisk får produsert bilene folk vil kjøpe.

Musk varslet i midten av april at Tesla setter inn et ekstra skift på fabrikkene for å få fart i produksjonen.

Fall fra toppen

Tesla-aksjen var på sitt høyeste i september 2017, da den ble handlet til 389,61 dollar. Onsdag ble aksjen sist handlet til 305,58 dollar. (Vilkår)