126 norske Tesla-eiere har saksøkt den amerikanske elbilprodusenten. Årsaken er at Tesla-eierne mener de ikke har fått levert det produktet de ble lovet.

Tesla Model S P85D skulle yte 700 hestekrefter, mens det viser seg at den tidligere toppmodellen av elbilen «kun» presterte 469 hestekrefter på veien. Det er batteriet som setter begrensninger for ytelsene som kan presteres på veien.

For å få maksimal akselerasjon må man i denne modellen velge innstillingen merket «Insane».

Krever 129.700 kroner

Ti Tesla-kunder krever i Oslo tingrett et prisavslag på 129.700 kroner hver, samt å få dekket saksomkostninger. Beløpet er det samme som i 2015 var prisdifferansen mellom P85D og den mer «ordinære» 85D. Saksøkerne mener at de kort og godt ikke har mottatt produktet de har kjøpt.

«I stedet for å få cirka 84 % flere hestekrefter ved å velge P85D fremfor 85D, har Forbrukerne fått om lag 11 % flere hestekrefter enn de ellers hadde gjort. I forlengelsen av dette er også forskjellene i akselerasjon langt mindre enn forventet. Videre har P85D mindre rekkevidde enn 85D. Forbrukerne hadde ikke vært villige til å betale nærmere NOK 130.000 ekstra for P85D dersom Tesla hadde gitt fyllestgjørende opplysninger på kjøpstidspunktene», heter det i påstandsgrunnlaget fra saksøker.

– Ettersom det er en pågående rettsforhandling har jeg ingen kommentar, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Motors Norway til DN.

Tidligere har Tesla gitt denne kommentaren i sakens anledning; «Tester utført av Tesla og uavhengige tredjeparter har bevist at akselerasjonen og motorkraften i Model S P85D har alltid vært nøyaktig, sågar underdrevet. Når det gjelder akselerasjon har Tesla sagt at P85D går fra 0–100 kilometer i timen på 3,3 sekunder, mens Motor Trend og andre faktisk oppnådde en tid på 3,1 sekunder. På samme måte var motorkrafttallene Tesla brukte noe vi var juridisk pålagt å oppgi, og dessuten bekreftet nøyaktige av europeiske myndigheter. Basert på denne informasjonen har Forbrukerrådet tidligere vurdert saken i Teslas favør.»

I Model S P85D kan man velge om akselerasjonen skal være «sport» eller «insane».
I Model S P85D kan man velge om akselerasjonen skal være «sport» eller «insane». (Foto: Hege Hegle)

Prøver ti saker

– Etter enighet mellom partene har det blitt bestemt at det er sakene til 10 av de 126 forbrukerne som skal prøves i retten i desember, og at sakene til de øvrige 116 forbrukerne stanses i avvente av utfallet til de 10 sakene som prøves for retten, skriver advokat Kaspar N. Thommessen i Wikborg, Rein & Co, som representerer saksøkerne, i en epost til DN.

Teslas advokat besvarte ikke DNs henvendelser tirsdag.

I september skrev DN at 126 kunder gikk til søksmål for å kreve prisavslag eller utbedring av det kundene følte var en mangel med bilene de hadde kjøpt.

Tesla tapte

På det tidspunktet var seks Tesla-kunder tilkjent en erstatning på mellom 23.000 og 50.000 kroner etter en dom i Forbrukertvistutvalget. Tesla anket denne dommen, og har stevnet de seks kundene for Oslo tingrett med krav om frifinnelse og å få dekket sine saksomkostninger.

– Vi representerer også 5 av de 6 forbrukerne som er blitt saksøkt av Tesla. Også de sakene er blitt stanset, slik at det totalt er 122 (116 + 6) saker som avventer utfallet av de 10 sakene som nå skal opp for retten, opplyser Thommessen.

I stevningen der bilprodusenten saksøker eierne skriver Tesla at P85D har 700 hestekrefter «motorkraft», men bestrider ikke at bilen ikke yter 700 hestekrefter «på veien».

Videre heter det: «Bilens ytelse måles og beskrives gjennom akselerasjon og toppfart, som er de følbare angivelsene av ytelse som faktisk påvirker en kundes kjøreopplevelse».

Én av ti

Det er blitt registrert nesten 1200 nye Model S P85D i Norge, noe som er omtrent ti prosent av de samlede registreringene av Tesla Model S.

Skulle Tesla-kundene vinne saken, betyr det at Tesla må betale til sammen over 17 millioner kroner i prisavslag til kundene i de 132 sakene. Ifølge DNs kilder vil ikke alle P85D registrert i Norge kunne omfattes av en eventuell dom i denne saken.

Saken kommer opp for Oslo tingrett den 12. desember i år.(Vilkår)