Tesla Motors Norway leverte sitt årsregnskap for 2017 onsdag morgen. Selskapet mer enn doblet sin omsetning og solgte biler for 6,8 milliarder kroner, mot 2,8 milliarder kroner året før.

Driftsresultatet og resultatet før skatt fulgte samme spor og økte med henholdsvis 71 og 138 prosent. Resultatet før skatt endte på 47 millioner kroner mot 20 millioner kroner året før.

Tidligere har DN skrevet om Teslas lange køer på Service-sentrene og hvordan marginene på solgte biler kan vise seg å være mindre grunnet mange problemer med bilene.

Tall fra elbil.no viser at det var registrert totalt 25.635 Tesla-biler i Norge ved utgangen av juni.

– Interessen for helelektriske familiebiler tok av i 2017 i Norge, og vi ser at brukervennlig teknologi, Supercharger-nettverket og god plass er blant de viktigste grunnene til at kundene kommer til oss. Relativt kort leveringstid på Model S og Model X er også viktig, skriver kommunikasjonssjef Even Roland i Tesla Norge i en epost til DN.

Høyt resultat tross lange køer

Tesla Motors Norway står for både import og salg av biler, herunder service og salg av deler, tilbehør og utstyr.

Det har vært spekulasjoner om høye servicekostnader grunnet høy pågang på servicesentrene, men dersom Tesla Motors Norway står for kostnadene knyttet til all service, har ikke det fått noe utslag på lønnsomheten i Norge.

Tesla Motors Norway står ikke oppført med noen bygninger på sin balanse og eier heller ingen datterselskaper i Norge.

På spørsmål om organiseringen henviser kommunikasjonssjef Sandvold Roland til offentlig tilgjengelig informasjon som er innrapportert gjennom foretaket.

Skal satse på service

Om utviklingen så langt i år skriver Roland:

– Så langt har året vært i tråd med våre forventninger, og vi fortsetter å satse tungt på både service og ladeinfrastruktur for å sørge for at kundene våre får en så god opplevelse som mulig med bilene sine, skriver han i en epost.

Tesla har tidligere uttalt til DN at det jobber med å utvide antall servicesentre og ansetter stadig flere servicearbeidere.

– Tesla-eierne i Norge er ganske forståelsesfulle når det gjelder selskapets utfordringer. Det har vært en del frustrasjon knyttet til lange køer, men trenden virker å bedre seg og stemningen i forumene er bedre, sier styreleder i Tesla owners club Norway, Satheesh Varadharajan.

Levering starter i 2019

I starten av juli meldte Tesla at det har nådd sitt produksjonsmål på 5000 produserte Model 3 i uken. Til det sa Elon Musk at det endelig hadde blitt «et ordentlig bilselskap».

Mange har imidlertid sett seg lei av å vente på sin bil, og ifølge en analyse fra selskapet Needham & Co har 24 prosent, nesten én av fire som har forhåndsbestilt Model 3, avbestilt bilen.

Elon Musk kommenterte rapporten på Twitter og sa «hvem vet noe om fremtiden».

– Vi kan avkrefte at vi mottar flere kanselleringer enn bestillinger på Model 3, skriver Roland til DN.

Tesla skal begynne internasjonal levering av Model 3 i første halvdel av 2019, men når bilen kommer til Norge er ikke kjent.

– Norge har alltid vært et viktig marked for Tesla. Vi kommer tilbake med mer detaljert informasjon når leveringsstart nærmer seg, skriver Roland.

Ifølge Bloombergs «Tesla Model 3 tracker» er 54.122 Model 3 blitt bygget, og selskapet har nå en produksjonsrate på 2825 biler i uken.(Vilkår)

Elbilen som skal erstatte din konvensjonelle bil
Det norske markedet skriker etter elbiler med lang rekkevidde. Her er den de skriker høyest etter.
02:33
Publisert: