Tesla tilbakekaller 123.000 biler fra markedet. Det er trolig det største partiet bilprodusenten har tilbakekalt noen gang. Årsaken er at det er oppdaget rustproblemer på bolter som kan påvirke bilens styringsfunksjon. Områder med utstrakt veisalting, som Norge, er spesielt utsatt.
Det er flaggskipsmodellen Model S som er rammet av problemet. Biler produsert etter april 2016 er ikke rammet.
I Norge var det registrert 11.024 Model S-biler 31. mai 2016. Dermed kan rundt 11.000 nordmenn være rammet av problemet.
– De har fått beskjed
Alle registrerte eiere av den aktuelle bilmodellen har nylig fått en epost fra Tesla om at de tilbys en reparasjon.
Kommunikasjonsansvarlig i Tesla Norge, Even Sandvold Roland, vil ikke svare på om rustproblemet er blitt funnet på norske biler ennå, eller bekrefte hvor mange biler som kan være rammet.
– Vi har ikke noe mer informasjon å dele enn det som står i eposten. Kundene det gjelder har fått beskjed, skriver han i en tekstmelding til DN.
I eposten fremgår det at ingen skader eller ulykker skal ha skjedd på grunn av rustfeilen hittil, men at alle kunder med Model S produsert før april 2016 tilbys reparasjon med reservedel.
I april 2016 fikk Model S en fysisk facelift, som satte fart på salget. Disse bilene tilbakekalles ikke.
Ble oppdaget i Montreal
Tesla skriver at de har funnet rustproblemet på biler brukt under veldig kalde klimaforhold, spesielt der det veier saltes med kalsium eller magnesium, fremfor alminnelig salt.
Rustfeilen skal ha blitt oppdaget på et verksted i Montreal, ifølge Washington Post, en by med et klima ikke helt ulikt en rekke norske byer. Gjennomsnittlig temperatur i vinterhalvåret i Montreal er minus 3,1 grader. Årets norske vinter har hatt en snittemperatur på 1,3 grader i Oslo, 0,4 grader i Bergen, og 2,06 grader i Tromsø.
Se den landsdekkende oversikten som viser hvilke kommuner som hadde flest Tesla-eiere i 2016 her.(Vilkår)