Rundt klokken to torsdag la det gigantiske bilfrakteskipet «Glovis Courage» til ved Filipstad-kaia i Oslo. Inne i det 200 meter lange og 32 meter brede skipet står 1305 flunkende nye biler fra Tesla, flesteparten Model 3, som om ikke lenge skal leveres ut til ventende kunder.
– Dette er gøy, sier Even Sandvold Roland, som er kommunikasjonssjef i Tesla Norge til DN.
Sammen med folk fra det europeiske hovedkontoret i Nederland bivåner han de første bilene som ruller i land på norsk jord.
– Har dere hatt større leveranser til Norge enn denne?
– Nei, det tror jeg ikke, sier Sandvold Roland.
Inne i båten, som har 11 dekk og plass til 6000 småbiler, viser fraktpapirene at det er 1070 Model 3, 79 Model S og 156 Model X. Bilene står på sirlige rekker, nær sagt så langt øyet kan se på de nedre dekkene i båten. Røde, grå, blå, en og annen hvit, men flest svarte. Norge fortsetter åpenbart å være et viktig marked for den amerikanske bilprodusenten.
Etter det DN kjenner til skal også en annen båt i disse dager legge til i Drammen, som er den normale lossehavnen for biler. Samlet skal det derfor ankomme omkring 2000 Tesla til Norge denne uken.
Ligger an til rekord
Bilene som kjøres ut av båten parkeres på kaianlegget utenfor, men mange av dem skal deretter til Lillestrøm, der Tesla klargjør og leverer ut biler til nye eiere. De 2000 bilene kommer på toppen av de 1579 Model 3 som ifølge nettstedet teslastats.no allerede er registrert her i landet i mars. Alt tyder på at Tesla kommer til å smadre den tidligere rekorden for en bilmodell på én måned. I mars i fjor ble det nemlig nyregistrert 2172 Nissan Leaf her i landet. Leaf endte opp som Norges mest solgte bil i fjor, med 12.303 registreringer.
Tesla går aldri ut med tall om reservasjoner, og kommunikasjonssjefen vil ikke snakke om tall. Men det er grunn til å tro at strømmen av biler ikke avtar med det første. Det skal komme en ny båt inn til Oslo allerede neste uke, men da med noe færre biler, får DN opplyst fra rederiet.
Kort leveringstid
Hvis man går inn på Teslas nettsider og bestiller nå, står det fremdeles at levering vil være i mars.
– Leveringstiden kan variere litt etter konfigurasjonen, men det er riktig at vi ennå kan levere biler innen denne måneden, sier Sandvold Roland.
Foreløpig kan man kun velge mellom Long Range med en pris fra 429.800 kroner, eller Performance som starter på 521.100 kroner. Regner man en snittpris på en halv million kroner for Model 3, er salgsverdien på lasten i båten som la til i Oslo torsdag på over 700 millioner kroner.
Senere i år kommer de rimeligere modellene av Model 3 også til salgs på det norske markedet. Da skal prisen nærme seg 300.000 kroner for billigste modell.
Natt til fredag lanserete Tesla sin kommende mindre suv, Model Y.
Bilen har langt på vei de samme delene som Model 3, mer er ti prosent større og vil nok koste også ti prosent mer. Leveringene skal starte i 2021.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.