Det skal etter det Dagens Næringsliv erfarer være inngått forlik mellom Tesla-eiere og Tesla Motors Norway.

126 Tesla-eiere har saksøkt bilprodusenten for å få prisavslag fordi de mente seg lurt både på akselerasjon og at modellen P85D ikke hadde den effekten på 700 hestekrefter som eierne mente bilen var solgt med. Eierne har også klaget på bilens oppgitte akselerasjon på 3,4 sekunder fra null til 100 km/t, som var målt med en såkalt «rullende start».

Tidligere har Tesla møtt seks andre Tesla-eiere i Forbrukertvistutvalget, der Tesla tapte og måtte betale tilbake et avslag på mellom 20.000 og 50.000 kroner. Tesla anket og sakene ventet på utfallet av denne rettssaken.

Saken skulle opp i Oslo Tingrett mandag 12. desember, der ti av eierne skulle prøve sine saker for retten. De resterende sakene avhang av utfallet i denne saken.

Her er forliket:

Tesla-eierne krevde et prisavslag på 129.700 kroner, som tilsvarte prisforskjellen mellom Model S P85D og Model S 85D. Forliket innebærer et kontantbeløp på halvparten av hva Tesla-eierne krevde; 65.000 kroner.

Alternativt kan eierne velge mellom seks andre forskjellige løsninger, som består av ulike oppgraderinger eller kreditt på produktkjøp. Alternativene til et rent kontantbeløp er kredittkjøp for 80.000 kroner, eller oppgradering av bilen til såkalt "ludicrous mode" som gir bilen raskere akselerasjon, samt et noe lavere kontantbeløp. Tesla tilbyr også eierne en hjulpakke kombinert med et kontantbeløp på 35.000 kroner, eller 50.000 i kredittkjøp.

Forliket innebærer i tillegg at partene dekker sine egne saksomkostninger.

Teslas informasjonssjef i Norge, Even Sandvold Roland vil ikke kommentere saken søndag kveld.

Ikke oppgitt feil

Saken skulle i utgangspunktet opp for Oslo Tingrett mandag 12. desember, og det var satt av fem dager til saken. Etter det DN kjenner til skal de fleste av de 132 Tesla-eierne ha gått med på forliket.

Samlet er det registrert omkring 1200 av den spesifikke modellen P85D i Norge. Dette var toppmodellen til Tesla da den kom som merkets første bil med firehjulsdrift.

Tesla hevder selskapet har oppgitt korrekt informasjon om akselerasjon og toppfart, og den maksimale kraften i motorene på til sammen 700 hestekrefter, men at tekniske begrensinger gjør at batteriet ikke kan levere strøm nok til at alle disse hestekreftene på veien.

Høsten 2015 endret Tesla oppgitte tall fra 700 til 469 hestekrefter for effekt på denne modellen. (Vilkår)

Bilen for deg med liten familie og mye penger
Audi S5 er kanskje den beste allrounderen av alle egobilene.
01:56
Publisert: