Defekte airbager fra Takata har fått skylden for 17 dødsfall på verdensbasis. Selskapet som leverer airbag-systemer til hele 19 bilprodusenter – fra Tesla til Toyota, innrømmet for fire år siden feil på airbagene, og startet tilbakekalling av biler for å bytte systemene i det som er blitt karaktisert som den største tilbakekallingen i historien. 

Mot konkurs

I løpet av den siste tiden er det blitt klart at det er langt flere biler som kan være omfattet av skandalen enn først offentliggjort. I 2013 var det snakk om at det var ni bilprodusenter som hadde fått airbag-systemer fra Takata. Nå er antallet vokst til 19, ifølge Bloomberg.com.

Så langt har 43 prosent av amerikanske biler som hadde denne typer airbager blitt tilbakekalt. I Japan er tallet 73 prosent. Men nå er kassen tom i Takata. Det er en stor sjanse for at selskapet allerede mandag melder seg for den amerikanske konkursdomstolen, ifølge Bloomberg.com.

Kan bli dyrt å bytte

Det betyr at bilprodusentene selv må ta regningen for å skifte mulige defekte airbager på flere titallsmillioner biler. 

Scott Upham, president i Valient Market Research, estimerer at bilprodusenter og underleverandører kan få fem milliarder dollar i kostnader for å skifte airbagene i de aktuelle bilene, skriver Bloomberg.com. (Vilkår)

Slik reagerer finansministeren på stormen mot Bjørn Dæhlie
Bjørn Dæhlie fikk gjennomgå for sine uttalelser om formueskatt. Slik reagerer finansministeren.
01:36
Publisert: