– Jeg føler meg snytt. Vi har støttet Tesla hele veien, så skjer dette, sier Hildur Jakobsdottir Kielland (50).
For to uker siden hentet hun ut en flunkende ny Tesla Model 3 – modellen som skal gi Tesla til folket.
Bilen var et av to eksemplarer som søsteren Annelise Kielland (48) reserverte i sitt navn for tre år siden. I likhet med tusenvis av nordmenn betalte søstrene inn 10.000 kroner i depositum som skulle hjelpe bilprodusenten med å finansiere utviklingen den nye modellen.
Bråk etter priskutt
5. desember åpnet endelig bestillingen for dem som hadde reservert bil. Så kom reaksjonene på forskjellige Tesla-grupper på Facebook.
Først reagerte mange på at utdelingen av biler virket helt tilfeldig. Mens noen allerede har fått levert sin, sitter andre fortsatt og venter. Så satte Tesla ned prisene på alle modellene sine i forrige uke – midt i utrullingen av den nye Model 3.
Mens en Model 3 Performance tidligere kostet 555.320 kroner, går den nå for 530.420 kroner.
Det skapte mer støy i Tesla-gruppene. Flere som enten allerede har fått bilen, eller venter på å få den levert, krever å bli kompensert for prisendringen.
Offisielt har Tesla gått ut med følgende løfter:
- Alle kunder som har tatt levering av sin Tesla før prisjusteringen fredag 1. mars 2019, uansett når, kan oppgradere til «Autopilot» eller «Full Self-Driving Capability» for halvparten av det disse funksjonene vanligvis koster etter levering.
- Alle kunder som har bestilt en Tesla, men ikke tatt levering før prisjusteringen, får en av autopilotpakkene gratis.
Søskenparet Hildur og Annelise aksepterer ikke at folk som har bestilt samtidig, ikke får samme kompensasjon.
– Vi bestilte bilene hjemme hos meg siden de sto i mitt navn. Utenom lakken er de helt identiske. Men mens Hildur fikk sin for to uker siden, kommer ikke min før 16. mars, sier Annelise.
Det betyr at Hildur må betale 2000 dollar, tilsvarende 17.300 kroner, for å bli oppgradert til den selvkjørende funksjonen, mens Annelise får oppgraderingen gratis.
– Jeg skjønner at folk blir frustrerte og sinte. De som har ventet så lenge, må betale mer enn dem som bestiller nå. Jeg mener det er en selvfølge at Tesla kompenserer alle kundene likt for dette, sier Annelise.
– Det er på grunn av de tidlige reservasjonene at bilen ble en realitet. Nå må alle som støttet Tesla for tre år siden, betale for en dyrere bil enn alle andre, sier Hildur.
Teslas kommunikasjonsrådgiver Nora Wisløff Egenæs vil ikke kommentere saken.
– Vi kommenterer ikke enkeltkunder saker, skriver hun i en epost.
Vil ikke ha tilleggspakke
Når man bestiller Model 3, kan man i dag velge mellom tre alternativer: det dyreste alternativet med selvkjørende funksjon, det nest dyreste med autopilot og det rimeligste uten tilleggspakkene.
I utgangspunktet bestilte Hildur og Annelise autopilot for å få med seg bilens «adaptive cruise control».
– Jeg hadde egentlig ikke lyst på autopilot, men ønsket meg en cruise control som tilpasser farten til bilene som ligger foran. Hvis jeg kjøper oppgraderingen til halv pris, får jeg masse ekstrafunksjoner som jeg ikke trenger. Jeg ville heller hatt en billigere bil, sier Hildur.
Hun er ikke den eneste. På Facebook har flere som venter på å få levert bilen, truet med å avbestille og heller bestille på nytt. Da slipper de tilleggsfunksjonene og kan få bilen billigere.
Noen skriver at de allerede har fått bilen, men vil benytte seg av angreretten hvis Tesla ikke snur.
– Jeg kan derimot ikke gjøre noen ting siden bilen allerede er levert, og angrefristen er gått ut. Jeg føler meg litt lurt, sier Hildur.
Annelise forteller at hun ikke har bestemt seg for om hun vil avbestille bilen eller ta den gratis oppgraderingen ennå.
Mange henvendelser
Styreleder Satheesh Varadharajan i Tesla Owners Club Norway, forteller at de har fått svært mange henvendelser om priskuttet de siste dagene.
– På vegne av medlemmene synes vi dette er leit. Det er det ingen tvil om. Samtidig mener vi det er viktig for kundene å huske på at de på bestillingstidspunktet betalte for bilen de hadde lyst på. Det at de i ettertid justerer prisene er vanskelig å gjøre noe med.
– Problemet er at enkelte får noe, mens andre får ingenting. Det er disse ulikhetene i kompensasjonen som folk opplever som urettferdig og bekymringsfulle. Vi har de siste dagene vært i dialog med Tesla og kjemper for at alle får lik behandling, sier han. Vi vet dog ikke utfallet av dette, men håper at dette løser seg på en god måte.
Varadhajaran forteller at de har flere medlemmer som vurderer å avbestille bilen og heller bestille på nytt uten tilleggspakkene.
– Tesla har en veldig god returordning, så hvis folk vil spare noen kroner er den klare anbefalingen å gjøre dette, sier han.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.