Et ukjent antall nordmenn har betalt 10.000 kroner for å reservere en plass i køen for å få en Tesla Model 3.

Model 3 er tenkt å treffe det bredere markedet, mens Tesla så langt har vært ansett som en nisjepreget luksusbilprodusent. Bilen er allerede lansert i USA, og forventes å komme til Norge litt ut i 2018. Prisen i USA for billigste utgave er 35.000 dollar (280.000 kroner).

Etter børsslutt mandag kom Tesla med produksjonstallene for tredje kvartal. Og det var ikke mye å hoppe i taket for.

Tesla bygde kun 260 utgaver av Model 3 i tredje kvartal, mens målet var å produsere 1500 biler og skru opp produksjonen til 5000 biler i uken mot slutten av året. Årsaken til den lavere produksjonen er «flaskehalser», ifølge Tesla.

Moderat kursfall

Men basert på hva Tesla-sjef uttalte i begynnelsen av august så var det kanskje ingen stor overraskelse.

– Vi kommer til å gå gjennom minst seks måneders produksjonshelvete. Det vil bli litt av en utfordring å bygge denne bilen, sa Musk til journalister under lanseringen av Model 3.

I etterkant av kunngjøringen mandag kom Tesla imidlertid med en beroligende melding:
«Det er ingen grunnleggende problemer med Model 3 eller produksjonslinjen. Vi forstår hva som må ordnes, og vi er sikre på å løse flaskehalsproblemene i produksjonen i løpet av kort tid».

Tesla-aksjen falt da heller ikke mer enn rundt 1,5 prosent i utvidet handel etter børsslutt etter at de skuffende produksjonstallene ble kjent.

Elbilprodusenten har 455.000 forhåndsreservasjoner inne på Model 3. Tesla besvarte ikke spørsmål om eventuelt nye produksjonsmål for Model 3.

Siden nyttår har Tesla-aksjen steget med 60 prosent og med 1066 prosent på fem år.(Vilkår)

Slik hacket de Tesla Model X
På en av verdens største hackerkonferanser i Las Vegas, demonstrerte kinesiske hackere og sikkerhetseksperter hittil ukjente sikkerhetshull i Tesla Model X.
00:37
Publisert:
Bli med på kjøretur med den selvkjørende Teslaen (Video: Tesla)
Alle Tesla som produseres nå har fullstendig selvkjørende hardware
03:46
Publisert:
Åpner falkevingedørene 30 cm fra betongstolpe
Det er små marginer når DNs biljournalist tester om falkevingedørene til Tesla Model X kan åpnes i trange parkeringshus.
01:16
Publisert: