Gunstige avgiftsordninger og et stadig større nettverk av ladestasjoner har gjort Norge til det raskest voksende elbilmarkedet i verden, og et testmarked for nye modeller.

– Ti år foran

Norsk Elbilforening har ikke tall på hvor mange henvendelser den har fått, og mottar 2–3 internasjonale besøk i uken. I juni la sågar hele styret i en av verdens største bilprodusenter, tyske Volkswagen, turen innom.

– Det sier ganske mye. Norge har tross alt bare knappe fem prosent av bilmarkedet i Tyskland med vårt salg på 150.000 nye biler årlig, sier leder i Elbilforeningen, Christina Bu, til Dagens Næringsliv.

Hun har bare i år hatt direkte kontakt med over ti forskjellige bilprodusenter, og flere av dem har vært på besøk for å høste erfaringer. 

–  De er spesielt interessert i de brukererfaringene vi har. Det Norge nå står oppe i er helt spesielt, vi er eneste land i verden hvor vi er i et tidlig massemarked for elbiler og vi ligger ti år foran resten av verden, sier Bu. 

Etterspurt

Hittil i år har myndigheter, bedrifter og medier fra 25 land besøkt Norge, og hyppigst fra Sør-Korea, ifølge henne. Samtidig får foreningen en rekke henvendelser om å holde foredrag og møter med myndigheter og næringsliv i utlandet.

Like før jul var Bu i Østerrike, der hun blant annet møtte transportminister Jörg Leichtfried og sjefen for teknologikjempen Cisco i landet. Hun holdt også foredrag på World Energy Conference i Istanbul i høst og har hatt møter med transportministeren i New Zealand. 

Elbilforeningen har også bidratt direkte med informasjon til myndigheter i mange land med tanke på utforming av incentiver, ifølge elbil-toppen.

Norge blir pekt på som eksempel overalt hvor elektrisk mobilitet diskuteres, og «alt» av internasjonale medier har vært her og laget sak om Norge og elbil, inkludert China Central Television, CBS og BBC, ifølge Bu. 

– Må kjenne vår besøkelsestid

Hun ser et enormt potensial for norsk næringsliv, som kan utnytte forspranget til å utvikle tjenester og produkter knyttet til elektrisk transport. Saken fortsetter under bildet

– Her må vi kjenne vår besøkelsestid. Vi kan utvikle løsninger, tjenester og produkter som så kan eksporteres til andre land. For de kommer nå fort etter, sier Bu. 

Professor og merkevareekspert Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole (NHH) påpeker at Norge har ekstreme klimaforhold som ville utfordre forskerne på batteri og ladeproblematikk, samtidig som vi har svært dyktige og billige ingeniører. 

NHH-professor Tor W. Andreassen.
NHH-professor Tor W. Andreassen. (Foto: Thomas Haugersveen)

Å legge til rett for å investeringer i forskning og utvikling i elbil-teknologi vil kunne gi Norge legitimitet som en «grønn merkevare», mener han. 

– Et elbil-laboratorium alene blir for puslete i så henseende, spesielt når elbil-penetrasjonen er tuftet på alt annet enn det primære, grønn og bærekraft, sier Andreassen til Dagens Næringsliv.

Leder i Elbilforeningen, Christina Bu (t.v.) og VW-styreleder Herbert Deiss.
Leder i Elbilforeningen, Christina Bu (t.v.) og VW-styreleder Herbert Deiss. (Foto: Norsk Elbilforening)

Etterlyser satsing

Innovasjon Norge har de samme tankene. Et utfordring er at det industrielle miljøet i Norge foreløpig er lite og fragmentert, mener organisasjonen.

De har derfor tatt til orde for en nasjonal satsing som inkluderer industrielle aktører og kunnskapsinstitusjoner. 

 – Innovasjon Norge har allerede en sterk satsing inn mot miljøene som utvikler elektromobilitet i Sør-Tyskland. Der bruker vi vår posisjon for å få til økt samarbeid med tyskerne om elbilutviklingen, sier Cathrine Pia Lund, direktør for Merkevaren Norge, til Dagens Næringsliv.

Cathrine Pia Lund, Innovasjon Norge.
Cathrine Pia Lund, Innovasjon Norge. (Foto: Ståle Andersen)

Hun ønsker å få til tilsvarende i Norge, og understreker at viktigheten av å få inn tunge, internasjonale aktører på bil-, batteri- og systemløsninger. 

– Slik kan vi forsterke Norge som en pionér på å utvikle bærekraftige løsninger, sier Lund.

Tam velkomst

Bu er enig. 

Elbilforeningen har allerede fått på plass et samarbeid med Innovasjon Norge for å ta unna den enorme interessen fra utenlandske bedrifter. 

– Vi bør kanskje også ønske alle de besøkende fra utlandet velkommen på en bedre måte. Vi i Elbilforeningen gjør så godt vi kan, men her bør også norske myndigheter sterkere på banen, sier hun.

DN har ikke lykkes med sine henvendelser til Samferdselsdepartementet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

To årsaker til at fremtiden er elektrisk
Den store stjernen på Volkswagen-standen i Paris, er en elbil. Terje Male i Møllergruppen forklarer her hvorfor.
02:32
Publisert:
– Laget for Norge
Opelsjefen mener rekkeviddeangst kan fjernes fra ordboken. Her er Opels første elbil.
02:13
Publisert:
Her presenterer Elon Musk sin nye elbil
Tesla-sjefen viste frem sin nye volummodell Model 3 for første gang.
22:43
Publisert: