– Fra våre syv Toyota-forhandlere ble det i februar tegnet 1125 kontrakter på nye Toyota. Dette er all-time high med god margin. Rekorden er drevet frem av jevnt og godt salg av hele vår hybrid-line up med nylanserte Rav4 og forhåndssalg av ny Corolla som lokomotiver, sier Henrik Baumann, styreleder i Bauda as.

Beste noensinne

Dette er ifølge Baumann den beste salgsmåneden noensinne for konsernet, og forrige rekord på 956 biler stammer fra mars 2007. Bauda selger bilmerkene Toyota og Lexus, og ifølge selskapets nettsider står konsernet for i overkant av 37 prosent av det totale Toyota-salget og 46 prosent av det totale Lexus-salget i Norge. Ingen av disse bilmerkene tilbyr elbiler, og majoriteten av bilene har hybrid-drift.

Med 1940 biler registrert i årets to første måneder, innehar Toyota annenplassen blant personbilmerkene med en markedsandel på 9,6 prosent, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

– I en tid hvor det er enormt fokus på «ledningsbiler» med elbil i spiss, er det faktisk veldig mange som velger vår «ikke-subsidierte» lavutslippsteknologi, sier Baumann.

Hvordan dette gir seg utslag i markedsandeler, kommer ikke til syne før bilene blir levert i mai/juni, men Baumann hevder det ikke er noen tvil om at selskapets markedsposisjoner kommer til å løfte seg. Antallet inngåtte kontrakter er mer enn doblet sammenlignet med samme periode i 2018.

Økende elbilandel

Registreringstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken for bilsalget i februar ble nylig sluppet og viser en elbilandel på 39,3 prosent hittil i år. Det er en vekst på 82 prosent fra de to første månedene i 2018.

Det ble registrert 2629 nye personbiler med hybrid-drift i februar. Det er 825 færre enn i februar 2018. Fallet skyldes ene og alene en kraftig tilbakegang for ladbare hybrider. Toyota og Lexus er ikke helt alene om å tilby hybrider som ikke lades via ledning, men har en samlet markedsandel på 85 prosent. Registreringstallene for hybrider er litt ned i forhold til fjoråret.

Toyota har en rekke nyheter ventende i år, der kompakt-suven RAV4 er den viktigste modellen for merket. Også kompaktbilen Corolla kommer tilbake på det norske markedet i vår.

Samtidig kommer det en rekke nye ladbare biler på markedet, som kan bidra til enda mer dreining over til denne typen biler. Mange av de ladbare hybridene som forsvant fra markedet ved overgangen til ny WLTP-utslippsmåling i fjor høst, er på vei tilbake. I tillegg kommer det flere helelektriske biler i tiden som kommer. Eksempelvis har Tesla akkurat startet utleveringene av den billigere Model 3 til norske kunder, og havnet på en sterk annenplass blant bilmodellene i februar.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Toyota har redesignet storselgeren Rav 4. Og nå ligner den litt på en konkurrent: – Og det er jo tøft!
Testet: Femte generasjon Toyota Rav 4. - Jeg skjønner mange kommer til å kjøpe denne
02:46
Publisert: