Med en grønn bilpins på jakke­slaget, står japanske Katsuhiko Hirose, også kalt Toyotas «Mr. Hydrogen», foran 700 tilhører på Enovas energikonferanse «Det grønne gullet» i Trondheim. Konferansier Anne Lindmo har akkurat slått fast at det er langt mer selvtillit i forsamlingen foran henne, enn det var på oljekonferansen i ­Sandefjord i forrige uke.

– I fremtiden vil vi se minimum bruk av fossil brensel og maksimum bruk av fornybar energi. Det vi ser nå er begynnelsen på en stor endring i bilproduksjonen, sier Toyotas prosjektdirektør Hirose.

Japaneren regnes som far både til hybridbilen Toyota Prius, som var en pionérbil da den ble lansert i 1997, og nå også til Toyotas siste fornybarsatsing, hydrogenbilen Toyota Mirai, som ble lansert før jul.

– Det foregår et kappløp mellom bilprodusentene om å utvikle hydrogenbiler, fastslår Hirose. Toyota og Hyundai lanserte begge sine første modeller ifjor. Neste ut er trolig Honda, som er ventet å komme med sin modell i år. Nissan, Ford. Mercedes og BMW ligger etter i løypa. Deres hydrogenmodeller skal først være på markedet i 2017.

Kort tanking

Hybridbiler utgjør i dag over halvparten av alle bilene Toyota selger i Norge. På verdensmarkedet passerte Toyota, som er verdens største bilprodusent, ifjor syv millioner solgte hybridbiler. Toyota har valgt ikke å satse på rene batteribiler, og Hirose mener hydrogenbilen Mirai, som nå er satt i masseproduksjon, har all forutsetninger for å bli en enda større suksess.

– Bilen har en rekkevidde på rundt 50 mil og tankingen tar rundt tre minutter, ikke særlig lenger enn å fylle bensin- og dieseldrevne biler, sier Hirose.

– Hva tror du om fremtiden for bensin- og dieselbiler?

– Folk vil velge bil ut fra hva som passer dem best, og man kan ikke tvinge folk til å skifte til mindre biler. Det er ditt valg som forbruker, og vil se mange forskjellige biltyper fremover. Samtidig vil forurensing føre til at det blir forbudt å kjøre fossildrevne biler i perioder med sterk forurensing flere steder, sier Hirose til DN.

Mangler stasjoner

Toyota har en plan om å produsere rundt 700 Mirai-enheter i år. Allerede skal 1500 kjøpere ha signert kontrakt.

– Vi har allerede måttet øke produksjonen mer enn vi hadde tenkt på grunn av høy etterspørsel. Innen 2020 håper vi på en mangedobling og storskalaproduksjon, sier Hirose, og legger til at en hydrogenbuss også er på vei. Utfordringen er å få opp nok hydrogenstasjoner, men tempoet i etableringen er på full fart opp mange steder i verden. I California, som ligger langt frem, var det i 2014 37 hydrogenstasjoner. I løpet av 2015 er planen å komme opp i nesten det dobbelt. Også i Japan og i flere sentraleuropeiske land er hydrogenstasjoner i raskt fremmarsj. Norge ligger foreløpig langt etter, og har kun en håndfull stasjoner på østlandsområdet. Det er en av hovedgrunnene til at Toyota Mirai ikke kommer til Norge før tidligst neste år.

Hirose er klar på at det kommer til å skje store ting på bilfronten fremover, og hadde følgende klare melding til oljenasjonen Norge.

– Det var ikke mangelen på stein som gjorde at steinalderen tok slutt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen