Bertel O. Steen omsatte for 16,7 milliarder kroner i 2017. Det var ny omsetningsrekord og en vekst på 17 prosent sammenlignet med 2016. Som året før var den største motoren i det familieeide bilkonsernet, Mercedes-Benz, som for første gang passerte 10.000 solgte personbiler i Norge.

I tillegg til Mercedes-Benz importerer konsernet bilmerkene Kia, Peugeot, Citroën og DS. Ifølge konsernsjef Bjørn Maarud i Bertel O. Steen leverte alle merkene overskudd, og bidro til et rekordhøyt driftsresultat på 555 millioner kroner.

Allerede i 2016 nådde Bertel O. Steen målet om en halv milliard i driftsresultat, noe som gjorde Maarud til den soleklart best betalte bilsjefen i Norge med en inntekt som ifølge skattelistene var 21,4 millioner kroner i 2016.

Høyere markedsandel

Bertel O. Steen har økt markedsandelen for sine merker fra 16,4 til 17,4 prosent av totalmarkedet. Da Maarud la frem resultatene for 2016, var han ikke fornøyd med merkenes markedsandel.

– Hva sier du nå?

– Jeg er mer fornøyd enn i fjor. Vi leverer gode prestasjoner, spesielt det vi fikk til med Mercedes. Alle merkene har vist fremgang, det er vi godt fornøyd med, sier Maarud til DN.

– Hva med Citroën, som du heller ikke var fornøyd med?

– Bedre. Men Citroën har fortsatt et potensial som vi ikke har tatt ut. Vi skal jobbe videre med forhandlernettet og vi får flere aktuelle modeller i tiden fremover, sier Maarud.

Konsernet solgte totalt 35.565 kjøretøyer i 2017, opp fra 32.824 i 2016, inkludert i disse tallene er over 2000 elektriske Kia Soul som konsernet har hentet fra Tyskland.

Digital utvikling

Bilbransjen er i sterk omstilling, og de fleste ser etter nye og sterkere ben å stå på. Bertel O. Steen utviklet i 2017 nye digitale verktøy som skal gjøre kundeopplevelsen bedre. Blant annet tjenesten Easly - et konsept for enklere bilhold med leasing over nett.

– Hva med netthandel?

– Vi jobber med løsninger som kommer i løpet av 2018. Vi satser flere titall millioner kroner på nye digitale løsninger, sier Maarud.

– Hva med bildeling, slik konkurrenten Møller Mobility Group har startet med?

– Vi har sett på det, men tror det er litt prematurt ennå, sier Maarud.

Elendig start

Starten av 2018 har vært en katastrofe når man ser på registreringstallene som er 30 prosent lavere enn på samme tid i 2017.

– Hva har skjedd?

– Det er et godt spørsmål. Det var en svak start for hele bransjen, vi presterer bedre enn bransjen for øvrig. Det er problemer på havnen i Drammen, med all snøen som har kommet. 2018 ser ut til å kunne bli et mer utfordrende år. Det er usikkerhet om tilgang på elbiler. Vi tror tilgangen på elbiler er avgjørende for hvordan markedet vil se ut. Det kan igjen gi tøffere kampanjer på de konvensjonelle drivlinjene. Da spisses kniven ganske kraftig på nye biler, noe som igjen gir press på bruktbiler. Det er ikke bra for hverken bransjen eller kunden, sier Maarud.

Bertel O. Steen er i den posisjonen at de antageligvis mister mye av salget av ladbare biler i 2018. Mercedes' hittil eneste elbil B 250e ble tatt ut av produksjon i 2017, mens den ladbare hybrid-versjonen av suven GLC, den soleklare bestselgeren til merket i fjor, ikke kommer til å produseres lenger enn til sommeren. Da blir det et opphold i salget før en ny versjon overtar mot slutten av året.

Den eneste elbilnyheten for Bertel O. Steens merker i 2018 blir en elektrisk versjon av Kia Niro som kommer mot slutten av året. Den norske Mercedes-importøren har også åpnet for reservasjoner av merkets kommende elbil EQ C, som ikke kommer før i 2019. Maarud hevder de har over 1000 reservasjoner på Kia Niro, samt 1700–1800 reservasjoner av den nye elektriske Mercedesen.

– Vi kunne tenkt oss en sterkere portefølje totalt sett i 2018, men vi vet at det kommer i 2019, sier Maarud.

Bertel O. Steen-merkene på registreringsstatistikken 2017 (alle biltyper):

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken(Vilkår)

Denne elbilen kommer snart på veiene
Mercedes lager et eget undermerke for elbil, og starter med en elektrisk suv.
01:42 Min
Publisert: